Help mijn kevers kweken

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Help mijn kevers kweken

Bericht door Arnwald »

Had niemand me kunnen verwittigen voor de overvloed aan larven of is dat echt uitzonderlijk? In aug had ik Pachnoda flaviventris gekocht (6) en daarna, september nog 5 Eudicella pauperate, hiermee zou de start van de hobby wel lukken. In de bladgrond van aug zit geen enkele larve dus wellicht zijn de Pachnoda's niet gelukt, in de bladcompost van sep-okt vond ik alvast 160 larven (!!) en ben er zeker van dat ik er nog heel wat over het hoofd heb gezien. Ben wel niet 100% zeker dat hier geen Pachnoda larven tussen kunnen zitten. Iemand een idee hoe je het verschil ziet, als dat al gaat? Hoeveel larven mag ik in een bak van 9 en 18 liter opkweken? Heb er voorlopig 18 en 38 larven in gestopt maar zal mijn voorraad bladgrond nu moeten gaan aanspreken (in de tuin onder de sneeuw?). Wat is de overlevingskans naar volwassen kever? Zit ik binnenkort met 100 adulten in mijn bak?

De compost van nov-dec ligt nog in mijn terra, dat belooft want daar hebben de Eudicella pauperate ook nog een hele tijd in doorgebracht, nu zitten er de eerste 4 E smithi Bertherandi (rest aan het verpoppen) in en de P marginata aurantia zijn ook aan het verpoppen.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Arno,

Mooi dat je zoveel larven hebt gekregen van je Eudicella. Dat is natuurlijk fijn omdat je genoeg over hebt voor de verkoop. Over het algemeen sneuvelen er nog wel een paar, maar het lijkt me niet verstandig om ze alle 160 zelf te gaan houden. Als je nagaat dat je die 160 larven hebt gekregen uit slechts 5 exemplaren van de voorgaande generatie, kun je je wellicht voorstellen wat er gaat gebeuren als je ze allemaal gaat houden.
Wat ik zou aanraden is dat je er een 20-25tal zelf opkweekt en de rest gewoon verkoopt. Dan heb je best een aardige garantie dat je meer dan 15 imago's overhoudt (als het er al niet meer dan 20 gaan zijn) en dat is meer dan genoeg voor de volgende ronde. Voor L1/L2 larven van Eudicella zou ik ongeveer 1 liter substraat per larf aanhouden. Dus in een bak van 9 liter kun je er dan 10 kwijt en in die van 18 liter nog eens 15. 38 Larven in 18 liter gaat nu misschien nog wel even goed, maar ik vrees dat je snel uitval gaat krijgen.

Wanneer het mogelijk is dat er ook pachnoda tussen zitten wordt het echter lastiger. Eudicella en pachnoda larven zijn te onderscheiden, maar wel pas vanaf L3. Eudicella krijgen dan namelijk de kenmerkende bruine vlek op hun achterlijf (zie foto). Als je alles tot die tijd moet gaan houden ga je inderdaad veel substraat nodig hebben. Als de larven gemengd kunnen zijn is dat ook niet heel praktisch voor de verkoop. Als je iemand 10 Eudicella larven verkoopt en uiteindelijk blijken dat 3 Eudicella en 7 Pachnoda te zijn, dan wordt niemand daar vrolijk van.

Wat het substraat betreft. Nu bladeren onder de sneeuw vandaan halen is vragen om problemen. Het beste verzamel je het substraat wanneer het zeker een dag (of twee) droog is geweest. Op het moment is alles veel te nat. Bovendien ligt onder de sneeuw eerst nog een hele laag met vers afgevallen bladeren, nog een factor die voor problemen kan gaan zorgen. Als je bladeren verzamelt kun je beter geen verse nemen omdat die nog niet ver genoeg afgebroken zijn, waardoor larven er nog niet van kunnen eten. Bovendien is de kans op ongedierte vele mate groter doordat het substraat wel heel voedingsrijk is voor mijten en andere beestjes.

Hopelijk heb je iets aan deze informatie en mocht je nog vragen hebben dan horen we dat graag!
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Nu met foto's :P
Bijlagen
P1050876Eudicella_zps9c7ef020.jpg
30888lg.jpg
30888lg.jpg (12.56 KiB) 3983 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Alvast goed dat ze als L3 dan toch al te determineren zijn. Ik had een big bac met compost buiten staan dus eenmaal de sneeuw ervan, had ik wel goed materiaal maar wel koud en nat. Dus heb ik het eerst een nachtje naast de verwarming gezet. Hopelijk lukt het allemaal en dan kan ik er inderdaad een groot deel verkopen.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Mooi succes verhaal! Denk dat je het echt byzonder goed hebt gedaan als je zoveel nakweek krijgt van een zo laag aantal kevers, respect! Ben benieuwd naar de resultaten als je ze eenmaal kan scheiden, en zie ze wel verschijnen bij het kopje aangeboden:) Succes!
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Wow dat zijn nog eens leuke berichten ! Ontzettend gaaf dat je kweek zo goed loopt :D
BrMaarten
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 31 jan 2015, 18:39

Bericht door BrMaarten »

Krijgen alle Eudicella's zo'n bruine vlek op hun achterste? :)

Mvg Maarten
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ja dat is Eudicella eigen ;)
BrMaarten
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 31 jan 2015, 18:39

Bericht door BrMaarten »

Weer iets bijgeleerd :D
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Ondertussen de eerste 18 poppen en 75 volgroeide larven. Ik ben in blijde verwachting :D
Afgaand op de grootte en de duur van de kweek, vermoed ik nog steeds dat het E pauperata is. Die bruine vlek zie ik wel niet, wel een zone met opvallend meer bruine beharing.
Over een maand vind je ze misschien in het topic te koop.
Plaats reactie