flake soil

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

@M Brans: goed te lezen dat je ook de Bugs in huis hebt. Ik denk dat je daarmee een leuk receptje binnen hebt gehaald.

@Hansjepansje: komt goed hoor. Heel moeilijk zou het niet moeten zijn. Alleen de temperatuurstijging zit ik even mee. Ik heb niet echt een plek in huis waar ik de bakken bij een goede temperatuur kan wegzetten. Even een methode bedenken dus om de warmte goed op gang te laten komen. Heet water en een kruik is een optie. Als het eenmaal warm is onderhoudt het zichzelf.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Uhh... Is dit binnenshuis aan te raden ? Dit ivm de lucht/stank en de kans op een uiteenspattende bak. Heb gehoord dat het weleens misgaat en het deksel eraf ploft. Dan heb je er grote stinkende bende in huis.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Binnenshuis kan inderdaad. De stank zou meevallen, maar ik ga het geheel in de schuur opstarten. Buiten is het nu sowieso te koud.

Een los ploffend deksel gaat niet gebeuren. Flakesoil wordt aeroob (onder invloed van zuurstof) gevormd. Door een deksel op het "productievat" te drukken ontstaat een zuurstofloze situatie, kunnen de bacteriën hun werk niet doen en krijg je inderdaad een stinkende, gasproducerende massa. Het schijnt zelfs zo te zijn dat wanneer je niet iedere twee dagen de flakesoil roert, het onderste gedeelte al te zuurstofarm wordt. Dan kun je je hele productie weggooien.

Ik ga werken met een cementkuip, met daarover een plastic zeil waarin ik enkele gaten prik. Zodoende blijft de vochtigheid op peil, maar komt wel voldoende zuurstof binnen. Een ander deel van de beoogde flakesoil gaat in een vuilniszak die ik regelmatig schud. Proberen of dat werkt.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Zo, eindelijk is het zaagsel binnen. 4 vuilniszakken eikenzaagsel, als stof zo fijn! Subliem! Komend weekend hoop ik de boel in te gaan zetten. Het zal mij benieuwen!
andries
L2
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 28 feb 2011, 19:00

Bericht door andries »

Ik zou graag flake soil maken, (beuken)zaagsel heb ik al.
Ik zou beginnen met 5l om het recept uit te testen.
Weet er iemand een goed recept?
ik weet niet goed hoeveel ingrediënten van wat ik moet toevoegen en
ik vind op het net geen recepten om flake soil te maken.

Alvast bedankt!
-psg 195,270
-pachnoda marginata peregrina
-Archispirostreptus gigas
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Hoi Andries! Op pagina 2 van dit topic staat een recept weergegeven. Met die verhoudingen kun je denk ik wel berekenen hoeveel meel je aan je zaagsel moet toevoegen. Ik weet niet of 5 liter wel genoeg is. Misschien dat daarmee het fermentatieproces niet goed op gang gaat komen. Gewoon proberen, dan zie je het wel.
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Mijn flake soil begint na 3 dage op te warmen.

Het bestaat uit:
-40kg ruf-briketten 100%eik, dat zijn 48 briketten. 2,55€per 10kg
-96l water 2l per briket
-10kg zemelen uit een zak van 20kg 8,40€

Totaal=200l

De flake soil voelt licht vochtig aan en er sijpelt geen water uit als ik er in knijp. Het blijft dan kort samenplakken en valt dan weer uit elkaar.
Over een paar maanden weet ik het resultaat.

Als alles klaar is, laat ik er de t.kanamorii en x.sumatrensis eitjes in leggen. Als dehelft van mijn larven vrouwtjes zijn, heb ik er 9. Dus hebben ze allemaal 20l fs. Hopelijk is dat genoeg voor optimale eileg.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Ziet er goed uit!
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Nice ! Vind dit een erg interessant onderwerp. Keep on posting :D
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Ah, nog iemand die een poging doet. Het lijkt in elk geval een oke recept. Ikzelf heb suiker bijgevoegd. Dat schijnt voor de bacteriën nog een extra lekker hapje te zijn, waardoor het proces sneller verloopt. Gisteren heb ik aan mijn poging mijn vingers gebrand. Loeiheet was het! De stoom sloeg me in het gezicht. Met de stank valt het verrassend genoeg erg mee. Eigenlijk wel een lekker luchtje. Nu hopen dat het gaat lukken!

Roer het geheel wel iedere dag goed door (was je vast van plan, maar ik geef het toch even aan). Het schimmelt snel en vormt dan een hard blok, wat moeilijk weer terug op gang is te krijgen.
Plaats reactie