flake soil

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

In mijn bak zitten heel veel ventilatiegaatjes. Allicht is dat het probleem. Ik zou voor een zo dicht mogelijke, dubbelwandige bak gaan, zoals Titus heeft. Dat werkt naar het zich laat aanzien wel, in tegenstelling tot een enkelwandig, luchtig exemplaar zoals de mijne... Niet helemaal volproppen. Zuurstof is van groot belang!
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Ik ga opnieuw proberen flake soil te maken maar dit keer in een compostmolen (mantis compact compost tumbler 350ltr) 2de hands aangeschaft voor een goede prijs. Nieuw kost deze molen 300euro. Dat is dus niet goedkoop. http://mantis.com/mantis-compact-compostumbler.asp

Ik hoop maar dat hij ook werkt in de schaduw want ik heb niet meteen een zonnig plekje voor hem.
Bijlagen
image.jpg
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Ik ben benieuwd! Bij mij gaat het nog steeds niet goed....... Er komt geen warmte in, ondanks allerlei maatregelen en vele tips van verschillende experts. Ik heb denk ik een hittegolf nodig om iets te bereiken.
Gebruikersavatar
Titus
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 11:50

Bericht door Titus »

Kan je misschien even een foto posten van je opstelling en je substraat in detail ?
An inordinate fondness of beetles.
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

De opstelling is de ton die je hierboven ziet, hij staat zelden in de zon omdat er een bos tegen de tuin staat. In de ton zit ongeveer 250-300 liter. Het water dat teveel is, kan langs onder in de ton weglopen via roostertjes en gaatjes.

Het substraat bestaat uit 100% eik zonder extra suplementen, ik heb geen idee of de suplementen veel verschil zouden maken.

Het substraat zijn eiken ruf-briketten opgelost in water. 40kg hout met 96liter water. Dit was wat teveel maar het meeste water is al weggesijpelt. Ik had de eerste keer 8-10kg zemelen toegevoegd. Het warmde na enkele dagen op maar toen ik terug kwam van vakantie was alles koud en gestikt.

Nu voeg ik opnieuw 10kg zemelen toe wanneer het weer terug beter is zodat alles op gang kan komen.

Het substraat is nog nooit beschimmelt geweest dus veel kan er niet fout gaan.
Gebruikersavatar
Titus
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 11:50

Bericht door Titus »

vraagje was voor ewoud...
maar geen probleem Thanh2468.

Zemelen werken zeker
net zoals melasse en ander gistafval.
En uiteraard ook Trehalose suiker (duur)
Allemaal al geprobeerd.
Combinaties met meel lijken toch nog altijd het best te werken.

Onze Duitse vrienden gebruiken momenteel o.a.
per 50 L droog substraat ;
250 gr meel
250 gr druivensuiker
120 gr sojaproteine of Japanse "mengeling" import

Er zijn blijkbaar veel methodes om "ommeltjes" te bakken...
An inordinate fondness of beetles.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Ik probeer binnenkort een foto te plaatsen. Wel merkte ik dat na een dag of 3 niet draaien met het vat de temperatuur duidelijk toenam, ook omdat de zon er weer lekker op staat te bakken. Misschien lost het probleem zich nu eindelijk op en is enkele dagen niet draaien voordat het op gang komt de truc. Ik heb steeds vanaf het begin flink enthousiast gedraaid, waardoor ik misschien de start teveel heb verstoord.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

De foto's zijn een beetje uitgebleven vanwege goed nieuws: eindelijk lijkt het erop dat er wat warmte in de trommel zit en blijft zitten. Hopen dat het warme weer nog even aanhoudt, omdat de zaak daardoor toch wel beter verloopt. Als het kouder wordt buiten, hou ik mijn hart weer vast. Maar voor nu: er is hoop! En bij jou thanh2468?
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Nog geen warmte maar ook geen groene schimmel, ik heb paar dagen geleden wat extra zemelen toegevoegd. Ik heb het blijkbaar niet goed gemixt want het zijn dikke slijmerige proppen geworden met fijne grijze draden (vermoedelijk schimmel.). Ik moet misschien nog eens proberen wat zemelen toe te voegen want op dit moment is het flake soil koud.
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Het is opgang gekomen met behulp van warmwaterflessen en extra zemelen.
Plaats reactie