Critter

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Critter

Bericht door ewoud »

Omdat pb's niet meer lijken te worden gelezen, mailtjes niet meer worden beantwoord en het mij de keel een beetje uit begint te hangen waag ik het hierbij tegen mijn principes in om forumgebruiker Critter (David Nijs) publiekelijk aan de schandpaal te nagelen. Een paar maanden geleden (in dit bericht een globaal, niet exact gechecked tijdspad) stuurde ik hem een trio M. ugandensis. Er volgde geen betaling, maar gelukkig kwam Critter hier zelf een paar maanden later achter en zei me toe alsnog te betalen. Netjes, keurig!! Daarnaast bood hij mij een ruil aan, waar ik graag op in ging (een pas uit de pop gekropen trio X. gideon). Vervolgens gaf hij aan het pakketje met ruilmateriaal te hebben verstuurd, maar het kwam nooit bij mij aan. Kan gebeuren, vervelend. Hij zei toe nog eens een pakketje te versturen, met een nieuw trio (nogmaals verse X. gideon). Dat is nu enkele weken geleden. Sindsdien hoor ik niks meer van hem, heb ik nog steeds geen pakketje ontvangen en vraag ik me inmiddels ten zeerste af hoe betrouwbaar Critter is. Ik vond het al wat vreemd dat een beginner die net een set soorten heeft kunnen opkopen ineens al 2 trio's X. gideon uit de pop wist te krijgen. Zo achteraf klinkt dat al wat ongeloofwaardig.

Zijn er meer mensen met nare ervaringen met Critter? Ik weet in elk geval van een dubieus voorval op het Duitse Kaeferforum. Ik ben erg benieuwd!
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Wat een verrassing om dit hier te lezen!.. Niet dus! Mij is precies hetzelfde overkomen met David. Sterker nog, ik heb dezelfde Xylotrupes gideon van hem gekocht als jij, maar ook ik heb niets gekregen. Omdat ik graag geloof in tweede (en in Davids geval derde) kansen, heb ik er toch nu toe niets over gemeld omdat ik vond dat hij zijn fouten kon proberen recht te zetten. Als hij meerdere mensen op deze manier benadeeld heeft lijkt het me echter geen toeval meer en wordt het tijd dat er iets over gezegd wordt.

Bij mij begon het allemaal doordat hij reageerde op mijn vraag of iemand me aan een Xylotrupes vrouwtje kon helpen. David kan dat wel, gezien hij twee koppels had waarvan hij een trio wilde maken. Hij had ook nog een hele waslijst andere soorten en vroeg me of ik daar ook nog iets van wilde hebben. Hij had meer dan 100 Dicronorrhina larven, dus daarvan heb ik hem er 15 mee laten sturen. Hij vroeg mij om een printscreen van mijn betaling omdat hij "daar slechte ervaring mee had".
Het pakketje wat hij vervolgens gestuurd heeft is nooit aangekomen en ik heb herhaaldelijk gevraagd voor een bevestiging van verzending of een barcode waarmee ik het pakketje kon traceren. Ondanks dat hij het herhaaldelijk beloofde te sturen heb ik niets van hem ontvangen en na een aantal telefoontjes met PostNL bleek dat er nooit een pakketje in Nederland is geweest. En dat terwijl David aangaf er niets meer aan kon doen omdat volgens de Belgische post het pakketje de grens al over was.

Goed, na 3 weken had ik nog altijd niets ontvangen en na aardig wat op en neer gemail bleek het pakketje weer terug te zijn gekomen bij David. Iets wat natuurlijk eens kan gebeuren. Dat is uiteraard vervelend, vandaar dat ik hem aanbood om hem iets van de verzendkosten te vergoeden als hij het pakketje (met verse larven) nogmaals zou verzenden. Dit werd afgesproken en er werd nog een ruil beklonken omdat ik nog een aantal larven te ruil had. Omdat ik deze keer op safe wilde spelen zou ik wachten met verzenden totdat ik het pakketje van David had gekregen voordat ik mijn larven zou sturen. Wederom gingen er weken voorbij zonder dat ik iets kreeg en David liet niets meer van zich horen.

Uiteindelijk kreeg ik via een ander forumlid te horen dat hij David had gesproken en dezelfde Xylotrupes aangeboden had gekregen die ik van David gekocht had en die op dat moment naar mij onderweg zou moeten zijn. Vervolgens werd er doorgevraagd naar mijn pakketje en volgens David was dat pakketje kwijt geraakt bij de post. (Wel vreemd dat hij de kevers die ik besteld had dan alsnog thuis rond had lopen.) Hij vertelde dat hij mij de trackingcode gestuurd had en dat ik niets meer van me liet horen. Niets is minder waar en ik was dan ook bijzonder verrast dat te horen.

Zoals het er nu voor staat lijkt David het een en ander goed te willen maken en als het goed is heeft hij afgelopen maandag alsnog een pakketje opgestuurd. Deze keer met Xylotrupes larven. Een bevestiging van verzenden of een barcode heb ik alsnog niet gekregen ookal heb ik erom gevraagd. Ik ben dan ook benieuwd of er iets verstuurd is.

Ik zal jullie hier op de hoogte houden en ik kan jammer genoeg niets anders doen dan iedereen adviseren om bijzonder voorzichtig te werk te gaan en niets te sturen en te betalen zonder bevestiging. Het lijkt me bijzonder toevallig als David op twee afzonderlijke momenten dezelfde onhandige fouten maakt. (Bovendien kom ik op internet meer berichten tegen van mensen die op deze manier benadeeld zijn door David.) Maar ik geef hem graag het voordeel van de twijfel. Als ik deze keer echter weer niets ontvang is het voor mij duidelijk dat David met verkeerde intenties handelt en dan is het voor mij ook afgelopen en kan hij wat mij betreft ook beter van het forum gebonjourd worden voordat meer mensen gedupeerd worden.

Wat een jammerlijke zaak zeg.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Mijn grote dank voor je uitgebreide antwoord! Duidelijk is dat er meer aan de hand is. Aiai.... Het verhaal beluisterende kan ik al op mijn klompen aanvoelen dat die Xylotrupes larven er niet gaan komen (het zou me althans zeer verbazen).

Aldus "Paulkaefer" van het Duitse keverforum zijn de van daaruit bestelde larven en kevers uiteindelijk wel door Nijs betaald, maar dit heeft maanden moeite gekost. Ik hoop dat David zo netjes zal zijn het trio M. ugandensis waar alles bij mij mee begon alsnog te betalen. Die Xylotrupes hoef ik niet meer, gaat toch niet lukken....

Ik ben het geheel met je eens: mocht er ook nu weer niets gebeuren, dan van het forum verbannen.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik wil niet op de feiten vooruit lopen en hoop dat David alsnog inziet dat zijn manier van handelen niet netjes is. Maar als ik dit zo lees lijkt het nog het meeste op een structureel probleem. Dit gezien ik ook al gehoord heb over problemen met Duitse kwekers.

Hopelijk bewijst hij het tegendeel door gewoon netjes zijn larven op te sturen dit keer en zijn orde op zaken te stellen. In het geval hij dat niet doet vrees ik dat ik iedereen hier zal moeten adviseren om geen zaken met hem te doen.

Mocht ik deze keer weer niets ontvangen (hij heeft het pakketje afgelopen maandag op de bus gedaan) dan laat ik dat hier zeker weten.
Beheerders
Beheerder
Beheerder
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 27 jan 2012, 19:28

Bericht door Beheerders »

Beste Bas en Ewoud,

Bedankt dat jullie jullie verhaal hier doen. Wij hebben contact opgenomen met David en hij heeft toegezegd het recht te zetten. Mocht dat de komende week niet gebeuren dan is jullie voorstel om hem van het forum af te halen een suggestie die wij hoogstwaarschijnlijk gaan opvolgen. Ook wij willen hem het voordeel van de twijfel geven, maar eens houdt het op. Nogmaals, jullie verhaal hier is van grote waarde voor de andere forumleden. Bedankt dus daarvoor.

Beheerders Coleoptera-Forum

P.S. @David: Laat nu eens zien dat je het goed meent, anders zijn wij genoodzaakt passende maatregelen te nemen. Hopelijk is dat niet nodig, maar jij bent wel degene die daar het voortouw in moet nemen.
critter
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 31 aug 2014, 22:30

Bericht door critter »

Maandagnamiddag is hier alles.op.de.post gedaan en.anders zend me via.mail jullie reknrs dan vergoed ik
Beheerders
Beheerder
Beheerder
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 27 jan 2012, 19:28

Bericht door Beheerders »

Prima David,

Zou je hen ook de track & trace codes kunnen melden, zodat ze de pakketjes kunnen volgen? Dat zou jouw geloofwaardigheid wel ten goede komen.

Beheerders Coleoptera-Forum

P.S. Bas en Ewoud: zouden jullie de voortgang willen melden? Dat komt ook de andere forumleden ten goede. Alvast bedankt.
M Brans
L1
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 24 okt 2014, 14:54

Bericht door M Brans »

Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik heb zojuist geprobeerd contact op te nemen met David via de facebook account waarmee hij mij steeds heeft benaderd. Ondanks dat hij mij gister nog via dat account een bericht stuurde dat mijn larven maandag verzonden zijn, blijkt nu dat het account vandaag verwijderd is. Toeval?
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Dan hopen we op het beste David! Dank in elk geval voor de reactie. Mocht er eind deze week geen pakketje binnen zijn, dan krijg je mijn rekeningnummer, zodat je alsnog kunt betalen voor de kevers die ik je stuurde.
Plaats reactie