Substraat kopen

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
wilco74
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 08 okt 2014, 22:32

Substraat kopen

Bericht door wilco74 »

Hallo iedereen,

Wat ik zoek is eigenlijk een kant en klaar substraat die geschikt is voor meerdere zo niet alle soorten kevers/larven. Bestaat zoiets en zo ja waar kun je dat kopen?

Groeten,

Wilco
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Wilco,

Het antwoord op je vraag is ja. De volgende vraag is echter of je dat moet willen. Substraat kopen is zeker mogelijk. Zoals veel verkoop tegenwoordig gaat dat allemaal via internet en op onderstaande sites kun je dan ook kant en klaar substraat bestellen.

http://thepetfactory.de/index.php/cat/c ... c6aa8253f6
http://www.wirbellose-online.de/Substra ... Kaefer-32/
http://lafermeauxcoleos.fr/crbst_121.html

Een basissubstraat dat voor alle soorten geschikt is bestaat. Dit is namelijk rottend blad- en houtafval van hardhouten bomen in de vorm van humus. Het is echter zo dat niet alle soorten dezelfde samenstelling nodig hebben. Als basis kun je een fijne humus nemen, maar gelang de soort die er in komt zul je moeten gaan spelen met toevoeging van bladafval en witrot hout. Dynastinae leven vaak op vrijwel puur houtsubstraat en Cetoniinae hebben juist weinig hout nodig en vooral blad. Als je deze soorten op elkanders substraat zou kweken, zullen de uitkomsten waarschijnlijk aardig tegenvallen. En dat terwijl ze beiden leven op een humusbasis.

In het geval je substraat gaat bestellen zul je dus altijd moeten gaan combineren. Je koopt dan een basishumus en vervolgens moet je nog een portie hout en bladeren gaan kopen. Alles bij elkaar wordt het een bijzonder prijzig plaatje voor iets dat je gewoon in het bos kan vinden. Bij the Pet Factory kun je gewoon zien dat ze een foto hebben gemaakt van een bak humus die rechtstreeks uit het bos komt. Dat noemen ze dan "beetlefix 1" en vragen er bijna 4 euro (!) per liter voor! Daar moet je dan ook nog witrothout bij kopen wat onder de naam "beetlefix 2" verkocht wordt voor 5 euro per liter. Afhankelijk van de grootte van de bak en het aantal bakken dat je hebt zit je al snel op een flink aantal liters en dus ook een flink bedrag. Tel daar nog eens 10-15 euro aan verzendkosten bij en je betaald de hoofdprijs voor iets wat je zelf gewoon uit het bos kan halen.

Maar, er is ook substraat te koop dat je niet zomaar even uit het bos haalt. Dit is kunstmatig vervaardigd substraat dat verkocht wordt onder de naam "flake soil". Dit substraat heeft hoog geconcentreerde hoeveelheden voedingsstoffen en hoeft dan ook minder vaak ververst of aangevuld te worden. Dit substraat wordt gemaakt uit zaagmeel (heel fijn zaagsel) en zal uiteindelijk voor cetoniinae alsnog aangevuld moeten worden met bladafval. Flake soil is onder andere te verkrijgen bij Daniel Ambulh:

http://beetlebeetle.ch/substratbestellung.htm

Het kopen van substraat in plaats van het zelf vervaardigen geeft echter geen enkele garantie op betere kweekresultaten. Zo kun je net zo goed last krijgen van ongedierte en zul je alsnog zelf een goede vochtigheid moeten verzorgen.

Ik moet toegeven dat ik zelf nog nooit substraat gekocht heb, dus ervaring heb ik er niet mee. Maar tot nu toe heb ik ook nog altijd goede resultaten verkregen met mijn eigen substraat dat gewoon uit het bos komt. In het geval je niet van plan bent om zelf het bos in te gaan zou je eens kunnen informeren of je substraat kan overnemen van iemand op het forum. Grote kans dat je zo op een goedkopere manier alsnog het juiste substraat kan verkrijgen voor je kevers.

Succes!
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Door je substraat kun je altijd nog voedzame additieven zoals gedroogde zijderups doen.
wilco74
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 08 okt 2014, 22:32

Bericht door wilco74 »

Bedankt voor jullie reacties. Ik zit er nu serieus aan te denken het bos (Haagse bos) inderdaad maar in te gaan. Maar op welke plekken moet je kijken? Ik heb begrepen dat niet alle boomsoorten even geschikt zijn? Hoe doen jullie dat trouwens in de wintermaanden?

Wilco
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Het handigste is om eens te zoeken op dit forum. Voor iedere beginner is het lastig om het juiste substraat te vinden en als je niet weet waar je naar moet zoeken kan ik me voorstellen dat het verleidelijk is om dan maar substraat te kopen. Op meerdere plekken of het forum is te lezen waar je op zoek kan gaan naar substraat. Kijk maar eens of je het kan vinden. Lukt het niet, dan kan ik wel wat links plaatsen.

Wat betreft het substraat in de winter. Afhankelijk van het aantal larven dat je hebt zul je een hoeveelheid substraat op moeten slaan. Kleinere soorten hebben niet veel nodig en kunnen misschien zelfs de hele winter gewoon in dezelfde bak met substraat blijven. Af en toe een handje vers substraat is echter geen overbodige luxe.

Heb je meerdere soorten of een aantal grote soorten dan kan het wat sneller gaan. In dat geval zou ik zorgen dat je een flinke zak extra grondstoffen meeneemt uit het bos. Deze kun je in de winter dan opslaan op een droge plek, bijvoorbeeld in een tuinhuisje, garage of gewoon in een grote bak bij je kevers. Wanneer je dan vers substraat nodig hebt hoef je niet terug het bos in.
wilco74
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 08 okt 2014, 22:32

Bericht door wilco74 »

Ik heb eens goed gezocht op het forum voor info over substraat maar heb toch duidelijkere aanwijzingen nodig als het gaat om het vinden van dat substraat. Neem aan als het gaat om eiken en beukenblad (als ik me niet vergis is dat het meest gebruikt) en je vind de bladsoort in grote getale op de grond dat je te maken hebt met een eik of beuk je de humus onder het blad moet hebben?

Dan nog een vraag over witrot hout waar vind je dat in het bos en welke boomsoorten :?:

groet,
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Het beste humus krijg je inderdaad door de bovenste laag bladeren die nog heel zijn weg te vegen. Daaronder zit een laag met fijner blad stukjes dat al een beetje nat en rot is. Dat is dus de goede laag. Doordat het al wat rot is en er micro bacteriën en diverse schimmels tussen leven is de wat stuggere celwand al wat verzwakt en of afgebroken waardoor de larven het makkelijker kunnen verteren en de voedingstoffen kunnen opnemen.

Ga je nog dieper dan zit je tussen te ver gecomposteerd/verteerd blad en grond in. Dat bevat weer te weinig voedingswaarden.

Overigens geldt dit ook voor rot wit hout. De witte schimmels breken de houtcelwand open zodat de larven erbij kunnen. Je moet het hout hebben dat nog licht van kleur is en dus wit schimmel bevat. Meestal slaat rot hout bruin uit en dan heb je met bruine schimmels te maken. Die maken niet alleen de houtcelwand open maar verteren zelf ook gelijk de voedingstoffen binnenin waardoor er te weinig voor je larven overblijft.
wilco74
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 08 okt 2014, 22:32

Bericht door wilco74 »

Dus dat substraat is in principe genoeg je hoeft dan niet speciaal nog te zoeken naar witrot hout?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dat is afhankelijk van het soort kever. Over het algemeen genomen kun je er vanuit gaan dat als een soort een fikse hoorn op z'n kop heeft dat hij dan als larf meer hout dan substraat nodig heeft. Sommige soorten hebben amper hout nodig, sommige een substraat van 80% humus 20% hout en sommige op zo goed als alleen hout. Het is dus van het soort afhankelijk. Maar al er al kan extra hout of juist wat humus nooit kwaad ook al heeft het dier het niet nodig volgens de caresheet. Mijn ervaring is dat ze het toch wel eten of het gebruiken bij het bouwen van een cocon. Om welke soort gaat het ?
wilco74
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 08 okt 2014, 22:32

Bericht door wilco74 »

Heb Pachnoda Trimaculata en een chlorocala conjux in eerste instantie in gedachte. Aangezien ik maar een bakkie van 30x30x30 heb heb ik mijn zinnen gezet op kleine soortjes.
Plaats reactie