Segment van het pootje gebroken

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Segment van het pootje gebroken

Bericht door Petra »

Gister kwam ik erachter dat mijn vrouwtje een segment van haar voorpootje kwijt is :(
Gelukkig loopt ze nog prima rond, maar ik denk dat ze vast heeft gezeten tussen de pootjes van het mannetje, want ze heeft ook al eens vast gezeten met haar voelsprietje bij haar koppie, tussen zijn voorpootje.
Ik heb ze toen zo voorzichtig mogelijk uit elkaar gehaald en na een dag of 2 deed haar sprietje het gelukkig weer.

Hebben jullie weleens zoiets gehad?
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Dat komt voornamelijk voor bij vechtende mannetjes van Mecynorhina polyphemus confluens. Die kunnen elkaar behoorlijk beschadigen als ze met teveel in een terrarium zitten, maar ondervinden er geen hinder van.

Groeten,

Pim
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Gelukkig maar!
Ze doet het ook prima, en blijft netjes bovenkomen om te eten en onder gaan om te leggen, dus ook geen veranderingen in haar gedrag verder. :mrgreen:
Fijn te lezen dat het vaker voorkomt, maar tevens ook erg jammer :D
Je eigen gras is groener dan je denkt
sidguppy
L1
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mar 2009, 18:45

Bericht door sidguppy »

Oudere kevers kunnen het laatste deel kwijtraken (het dunne stukje met de klauwtjes), toch kunnen ze dan nog maanden mee.

Ik heb wel eens een stokoud imago gehad van de gralli hubini die ruim meer dan een half jaar meeging, op het laatst waren alle pootjes half, maar dat hield het beestje niet tegen om rond te klauteren en te graven en hij liet zich niet wegjagen bij de jelly.

Ik zie bij kakkerlakken -zeker de gravende- hetzelfde.

Xylotrupes kan ook snel het laatste stukje kwijtraken vanwege de graafneigingen. Dat is in ieder geval mijn ervaring. ze gaan er niet aan dood.
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Helemaal super om te lezen!
Mijn vrouwtje doet het ook super, is van haar voorste pootje. maar ze klimt inderdaad gewoon nog vrolijk door op de kurkwand,
de weg naar de jelly wat in een houder zit laat ze ook geen belemmering zijn. 8-)

Ik hoop stiekem dat ze nog lang zal leven, vind het wel erg gezellig zo'n kever door mijn bak te zien wandelen. :mrgreen:
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
wera89
L2
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:44

Bericht door wera89 »

Oudere kevers kunnen het laatste deel kwijtraken (het dunne stukje met de klauwtjes), toch kunnen ze dan nog maanden mee.

Ik heb wel eens een stokoud imago gehad van de gralli hubini die ruim meer dan een half jaar meeging, op het laatst waren alle pootjes half, maar dat hield het beestje niet tegen om rond te klauteren en te graven en hij liet zich niet wegjagen bij de jelly.
Ik maakte me al zorgen om mijn oudere kevers die dus soms ook stukken van hun poten missen, maar gelukkig kwam ik dit topic tegen. ;)
Smaragdesthes africana africana
PSG 18, 270
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Scheelt weer een beetje he? :mrgreen:
Toen ik het bij mijn dame zag schrok ik me wild, maar zoals Sid ook zegt, mijn dame ging gewoon nog als een vrolijke tante door de bak. Helaas heeft ze niet lang meer geleefd, maar het heeft haar in elk geval niet belemmerd. 8-)
Je eigen gras is groener dan je denkt
Plaats reactie