Inheems

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Marco de Haas
L1
Berichten: 43
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 22:58

Bericht door Marco de Haas »

Ik ben momenteel bezig met enkele soorten lieveheersbeestjes (zevenstippelig lieveheersbeestje en viervleklieveheersbeestje). Ik vind dit zelf enorm leuke beestjes en ze zijn ook zeker niet te groot! Het nadeel bij de meeste soorten is dat ze enorm veel luizen nodig hebben, daarvoor heb ik een kleine luizenkweek lopen (wat overigens enorm snel gaat!). Beide soorten hebben al gepaard, dus nu is het wachten op eitjes en larven (ging vorig jaar allemaal prima!). Als luizen te lastig zijn kun je ook schimmeletende lieveheersbeestjes houden, daar heb ik zelf echter geen ervaring mee. Mischien is dit een idee voor je, als je tijd genoeg hebt is het zeker het proberen waard!
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Wat gaaf ! Sja soms vergeten we hoeveel mooie insecten we in nl hebben. Maar het kweken ervan is meestal nog niet zo belicht. Vind het in ieder geval erg leuk !
mart
Ei
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 21:22

Bericht door mart »

heel af en toe zie ik een pissebed. per ongeluk een niet gesteriliseerd stuk hout in mijn bak gelegd.
ik heb een setje gouden torren in mijn bak en nu heb ik er 3 levende kevers eerder al 8 tegelijk. .de bodem zit vol met larven, mogelijk dus van 3 soorten chlorocala africana, Cetonia aurata en Pachnoda marginata peregrina.
ook ben ik er in geslaagd klimop te laten overleven in de bak. Kevers staan er om bekend dat ze de wortels slopen.
ik heb deze plant in een soort mandje laten zitten, er kan nu moeilijker aan geknaagd worden.
als bakverwarming gebruikte ik altijd gloeilampen, deze zijn steeds moeilijker te vinden, 15 watt is al voldoende.
ik denk er over om nog meer soorten in de bak te doen. wandelende takken, of een kleine miljoen poot soort.
heeft iemand nog tips ? of een leuke aanbieding?
martien
mart
Ei
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 21:22

Bericht door mart »

lieveheer beestjes,
voldoet zeker aan mijn wensen, mooie kleuren en niet te groot.
je brengt me op een idee.
zoek een of meer mooi insecten soorten INHEEMS en kijk of je ze kan kweken.
Marco de Haas
L1
Berichten: 43
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 22:58

Bericht door Marco de Haas »

Ik ga dit jaar met een aantal inheemse soorten proberen te kweken, niet alleen kevers. Lieveheersbeestjes komen dit jaar niet aan bod, daar komen enkele andere soorten voor in de plaats. Kzal komende maand is kijken welke soorten leuk zijn om te houden/kweken.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Ik ben benieuwd naar je keuze!
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Leuk leuk leuk hou ons op de hoogte wat voor moois je allemaal gaat doen !
Marco de Haas
L1
Berichten: 43
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 22:58

Bericht door Marco de Haas »

Ik zal het dit jaar nog een beetje rustig aan doen hoor (examens... ;) ). Maar ik ga in ieder geval een aantal leuke soorten proberen. Het zal nog niet zo makkelijk zijn, want voor geen enkele inheemse soort staat een 'handleiding' op internet. Ik laat jullie wel weten welke soorten ik ga proberen (zullen ook wel wat vlinders tussen zitten) en als het lukt komen er ook wel foto's!
Marco de Haas
L1
Berichten: 43
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 22:58

Bericht door Marco de Haas »

Een kweek opzetten kost wel een aantal jaar bij de meeste soorten Nederlandse kevers trouwens. Zo heeft de Penseelkever een ontwikkelingsperiode van 5-8 jaar :? . Wat gemakkelijker zijn de loop- en glanskevers. De ontwikkelingsduur verschilt wel, maar als je de eerste jaren telkens nieuwe vangt gaat het na verloop van tijd vanzelf door. Ik ga me nog even wat meer verdiepen in het voedsel enz. van een hoop soorten. Zo eten Eenhoornige snoerhalskevers (klein maar mooi) kadavers van soldaatjes (geen soldaten :D ), en andere soorten hebben nog specifiekere eisen... Al met al nog genoeg verdieping nodig :ugeek: .
Marco de Haas
L1
Berichten: 43
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 22:58

Bericht door Marco de Haas »

Ik heb maar is wat leuke soorten op een rijtje gezet:

1. Blauw vliegend hert - Platycerus caraboides (Komt vooral op de veluwe voor, dus daar heb ik dan weer geluk mee).
2. Viervlekspiegelkever - Hister quadrimaculatus
3. Vuurwants - Pyrrhocoris apterus (tja, ook nog een wants...)

Met drie soorten ben ik denk ik druk genoeg (verschillende opstellingen testen enz.), maar als er nog leuke alternatieven zijn, laat het weten! Ik heb nog wat twijfels over de viervlekspiegelkever, en ik twijfel of ik ze kan vinden. Vooral het Blauw vliegend hert lijkt me een leuke soort om te houden en proberen mee te kweken. Vuurwants al enkele keren gehouden, maar met wisselende successen. Als iemand tips heeft over hoe ik het beste aan soort 1 en 2 kan komen, ik hoor het graag! Ook wat informatieve sites o.i.d. zijn welkom. Ik hou jullie op de hoogte!

Marco
Plaats reactie