Inheems

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Inheems

Bericht door Bahamut »

Hallo Mart,

De kleinste kweekbare uitheemse soorten kunnen wel vergeleken worden met inheems junikevers hoor. Zo heb je de verschillende Chlorocala sp. en/of Pachnoda sp. die aan jouw dimensies voldoen. ;)

Echter, voor inheemse soorten zou je dan moeten kijken bij Oryctes nasicornis (die is al vrij groot), misschien een loopkeversoort of zelfs een type mestkevers (Geotrupes stercorarius kan gehouden worden, maar is onmogelijk te kweken, tenzij je een letterlijk enorm paludarium bouwt...); meikevers kan je ook houden, maar zijn niet te kweken.

Mvg,
Tom
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Denk er ook aan dat keverlarven graag de complete grond/bak omploegen en of planten worteltjes aanvreten. Meestal is het niet zo'n succes formule echte planten in de bak... ;)
mart
Ei
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 21:22

Bericht door mart »

onderstaande soorten zijn klein en vooral ook mooi.
hoe het met kweken en larven zit, ik weet het niet.
Chrysolina americana
Cassida vittata
Graphosoma italicum.
Vuurwantsen
Pseudoschorpioenen
Chrysolina coerulans
ik heb nog andere soorten in gedachten, geselecteerd op uiterlijk en formaat.
mijn redenatie is hoe kleiner hoe minder schade ze aanrichten.
mensen die kevers houden doen er volgens mij meestal maar 1 soort per bak.
meerdere soorten in 1 bak lijkt me spannender.
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Je weet het misschien al maar het lijstje wat je noemt zijn niet allemaal kevers, alleen:
Chrysolina coerulans, Cassida vittata en Chrysolina americana zijn kevers. Van de laatste soort is dit wel interessante informatie : link

Larven houden de meeste mensen gescheiden omdat anders verkoop niet mogelijk is (je weet namelijk niet wat je verkoopt) en omdat het dan beter te zien is hoe het met een bepaalde kweek gaat.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
jeroen
Dynastes neptunes
Berichten: 309
Lid geworden op: zo 05 jun 2011, 19:09

Bericht door jeroen »

je kan er ook nog springstaarjes en pissebedden in zetten, dat zijn goede opruimers en maken je biotoop al wat meer "selfsustaining"
mart
Ei
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 21:22

Bericht door mart »

ik heb nu een proef klein tuintje binnen, met pissebedden,1000 poten(vrijwel altijd onzichtbaar) 2 kleine groen/druine kevertjes,2 langschild kevers, wormen(te veel).
in mijn nieuwe bak wil ik inheemse miljoenpoten, snuitkevers enz.
maar eerst planten, dan planten eters en daarna weer iets om al deze kevers onder controle te houden.
wat ik nog niet heb gevonden in de literatuur is iets zoals een mestkever.
maar dan eentje die de mest van bovengenoemde kevers begraaft.ook een kleintje dus.
en misschien enkele rozenkevers, erg mooi en niet te groot.
de planten waar deze kevers op te zien zijn weet ik wel, maar hoe de voortplanting gaat en wat daar voor nodig is weet ik niet.
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Ik ben nu toch wel benieuwd naar je bak, Mart. Ik zeg: foto's! :P
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
mart
Ei
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 21:22

Bericht door mart »

hierbij wat fotos.
ik hou ervan om mooie vormen te gebruiken.nadeel is wel dat je bij rond glas niet alles tegelijk scherp kan zien of fotograferen.
P1130359.JPG
en klein is ook lastig te fotograferen

mart
Bijlagen
P1130383.JPG
P1130380.JPG
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Dat ziet er leuk uit Mart! Overigens kan ik je echt aanbevelen om een keer een zak dood hout uit het bos te halen en uit te zoeken, er komt dan echt superveel uit wat je in deze bak zou kunnen toevoegen. Als je het hout niet nodig hebt voor kevers kun je het gewoon weer terug brengen in het bos.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
rhino
Pop
Berichten: 166
Lid geworden op: do 14 jan 2010, 07:04

Bericht door rhino »

Welkom :P
Geduld hebben is een schone zaak.
Plaats reactie