Ritnaalden?

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Ritnaalden?

Bericht door Pim »

Deze, en vele soortgenoten, vond ik in mijn houtvoorraad. Volgens mij ritnaalden, die "slechts" het hout opeten. Over enkele jaren zouden het dan kniptorren moeten worden, toch? Zijn het inderdaad ritnaalden, de larven van kniptorren?
Bijlagen
image.jpg
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

inderdaad een ritnaald maar niet alleen schadelijk voor je hout maar ook voor je keverlarven.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Op wat voor een manier zijn ze schadelijk voor keverlarven? Dit vond ik op Wikipedia:

"De tot 2 cm lange larve heeft drie paar poten en leeft niet alleen van dood organisch materiaal, maar ze boren zich ook in vlezige wortels of net onder de wortelshals in de plant. Jonge planten van o.a. sla, kool, witlof, suikerbieten, maïs gaan hierdoor verwelken. Daarnaast maken ze door hun gangen o.a. aardappelen en wortels onverkoopbaar."

Dat duidt er toch op dat ze enkel vegetariërs zijn? Heb jij andere ervaringen? Ik ben benieuwd.

Ik heb ze ieder geval uit het hout gehaald, want dat is natuurlijk voor mijn keverlarven, niet voor de ritnaalden!
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Ze zullen ongetwijfeld niet actief op "onze" keverlarven jagen maar meer in hun zoektocht beschadigen.
Hoe het komt dat er keverlarven verdwijnen als er ritnaald in het substraat zit weet ik niet, misschien omdat de larven zachter zijn en omgeven worden door substraat dat de ritnaald ze aanvreet.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Plaats reactie