dola's te lang in cocon

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
postduif
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 13 apr 2012, 12:44

dola's te lang in cocon

Bericht door postduif »

Hallo, dit is mijn eerste keer dat ik larven heb gekocht. Ik heb 10 dola's en ze zitten allemaal in cocon. Maar ik had gelezen
dat het 4 tot 6 weken zou duren. Ze zitten er nu 8 weken in. Ik heb vandaag gaatjes in de cocons gemaakt om te kijken. Het blijkt dat velen
dood zijn gegaan. Ik ben bang dat ze (ondanks elke dag water op het subtraat sproeien) toch te weinig water hebben gekregen. 1 is sowieso nog levend maar erg sloom, deze zit minimaal 8 weken in z'n cocon, het ziet er naar uit dat hij al wel helemaal kever is geworden. Nu is mijn vraag wat ik moet doen. Ik heb zijn cocon nat besproeid en zijn koppie zit bij het gaatje, moet ik hem helpen helemaal uit zijn cocon te komen en hem fruit geven? Of moet ik hem laten zitten? Kun je de cocons uberhaubt wel nat sproeien of is dit weer te veel vocht?

Kan iemand mij tips geven? Hoe geven jullie het substraat water? sproeien is dus blijkbaar te weinig geweest. :(
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Tosca,

Je zou de cocons helemaal niet moeten sproeien! Je hebt ze waarschijnlijk veel te nat gehouden, waardoor de cocons te zacht gebleven zijn en de larven bijvoorbeeld door mijten aangetast zouden kunnen zijn. Voortaan veel droger houden dus!
postduif
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 13 apr 2012, 12:44

Bericht door postduif »

Hoi pim,

Bedankt voor je reactie.
Dat kan alleen niet het probleem geweest zijn, dit heb ik namenlijk alleen gister avond gedaan. De coconnetjes zijn keihard.

gr Tosca
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

He balen is dat Tosca ! Ik las dat je het substraat dagelijks sproei maar dat is niet helemaal de bedoelling. Larven, poppen en imago's kunnen beter wat te droog dan te nat zitten. Soms sproeien als het erg droog wordt maar nooit dagelijks. Dan eerder eens in de 2 weken als het e ht uitgedroogd is.
postduif
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 13 apr 2012, 12:44

Bericht door postduif »

Bedankt voor je reactie!
Aangezien ze op een warme plek staan was het substraat dagenlijks uitgedroogd vandaar, ik heb het alleen besproeid als het uitgedroogd was. Maar misschien is dat toch de fout geweest, wat lastig zeg!
Ik ga nieuwe dola's halen en ik hoop dat het dit keer wel goed gaat!!
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ha ha kevers kweken gaat in het begin met vallen en opstaan. Als je het principe een beetje door hebt komt het helemaal goed. Het zijn een paar van die kleine basis dingentjes die we allemaal hebben moeten ervaren (en soms gaat het later nog eens een keer fout).
Gewoon nog een keer proberen. Dat is ook de reden waarom sommige soorten beginnerssoorten zijn en sommige wat meer ervaren soorten. Niet dat de ervaren zoveel moeilijker zijn maar als je de basis niet beheers dan kun je tegen problemen aanlopen. Je kunt op een caresheet zien hoe het moet maar je moet het gevoel als wel in je vingers hebben. Ervaren hebben wat met klam en vochtig bedoelt wordt ed.

Als je substraat te snel uitdroogt kun je proberen een dikkere laag in de bak te doen waardoor het minder snel uit kan drogen. Hoe dik is je humus laag nu ?
postduif
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 13 apr 2012, 12:44

Bericht door postduif »

ja ik dacht toch stiekem dat doe ik ff... :roll:

Het substraat is zo'n 10cm, hoe dikker hoe minder snel het uitdroogd?
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo Tosca,

Het substraat droogt alleen sterk uit indien de verluchting zeer sterk is (zoals in een terra of een aquarium).
Indien je de larven in afgesloten dozen houdt (met slechts enkele verluchtingsgaatjes doorheen het deksel), dan blijft het substraat normaal gezien relatief vochtig (gewonlijk moet ik nooit sproeien).

Voor larven van Pachnoda marginata peregrina (de zgn. "dola") mag het substraat inderdaad niet te droog zijn, maar ook zeker niet te vochtig. Dit geldt voor alle stadia (ook tijdens het popstadium). Te droog betekent dat de cocons letterlijk steenhard worden en de volwassen kevers er niet eens uit kunnen kruipen. Te vochtig zorgt dan voor schimmel/mijtenplagen in de cocon zelf.
postduif
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 13 apr 2012, 12:44

Bericht door postduif »

Aha bedankt! Dan ga ik ze in een dichte bak stoppen.

Ik ben benieuwd naar het resultaat :)
Plaats reactie