Zéér grote kever, maar welke soort?

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
roes
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 23:08

Zéér grote kever, maar welke soort?

Bericht door roes »

Ik weet niet of dit het juiste onderdeel van het forum is voor deze vraag, dus verplaats maar indien nodig.


Onlangs was ik in Italië en liep ik deze grote kever tegen het lijf (zie bijlage).
Dit is veruit de grootste kever die ik al in het wild ben tegengekomen: zonder de sprieten was die een kleine tien centimeter groot, schat ik (let maar op de noppen van de vloer, je kent ze wel, om een idee te krijgen van de grootte).
Ik heb al gezocht op het internet, maar vind helaas niet wat deze soort kan zijn, maar ik vermoed dat het een soort boktor is?
Bovendien vermoed ik ook dat hij niet thuishoort in Italië (en dus daar een exoot is), gezien de info die ik tot nu toe gevonden heb in verband met de grootte van de grootste inheemse kevers van Europa (vliegend hert?) niet in de buurt komen van de grootte van dit beest.

Kan iemand me verder helpen met de soort? Op deze site heb ik het allesinds nog niet gevonden: http://www.cerambyx.uochb.cz/

En mijn excuses als ik hier verkeerde dingen zeg: ik ken absoluut niet veel van kevers :)
Bijlagen
grotekever.JPG
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Lederboktor ?
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

10 cm is misschien wat groot; dit lijkt me een Cerambyx cerdo (Heldenboktor) te zijn (max. grootte 6 cm). De Lederboktor is breder en de antennae zijn ook breder gesegmenteerd (hoewel qua grootte deze 2 soorten elkaar wel waardig zijn).
roes
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 23:08

Bericht door roes »

Misschien is 10cm inderdaad wat overdreven, maar hij was zeker groter dan 6cm. Hoedanook lijkt het wel op de Heldenboktor, maar de grootte doet me toch nog een beetje twijfelen. Alvast heel erg bedankt!
Plaats reactie