Europese kevers

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Buchan
L2
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 18:44

Europese kevers

Bericht door Buchan »

Geen idee of er al een topic was over dit onderwerp.

Zijn er mensen die ervaring hebben met Europese kevers? Ik zie hier vooral tropische soorten langskomen, maar zijn er mensen die ervaring hebben met het kweken van Europese kevers?
Ghanese miljoenpoot, Pachnoda Marginata Peregrina, Felis catus, Neocaridina sp. tiwarii, Pomacea diffusa, Anatome Helena,Mus domesticus, Oniscus asellus, Armadillium vulgare, Polydesmus angustus, Arion rufus, Cepaea nemoralis
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Buchan,

Een tijdje geleden heb ik Cetonia aurata (gouden tor) gehad en die zijn heel mooi en niet erg moeilijk. Verder heb ik eigenlijk geen Europese kevers gekweekt.

Pim
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Ik ben momenteel aan het kweken met Oryctes nasicornis nasicornis en O. n. grypus, twee gemakkelijke Europese neushoornkeversoorten; alleen zijn ze niet bepaald aantrekkelijk om te kweken (nachtactief, 2 jaren kweekcyclus in totaal), maar dit was dan ook mijn allereerste kevervondst toen ik jong was (een beetje nostalgie dus).

Exotische keversoorten hebben logischerwijze meer aantrek (meestal kleurrijker, groter, relatief snellere groeicycli en vaak actiever). Te kweken Europese keversoorten zijn meestal enkele soorten Cetonidae (type Protaetia en Cetonia) en Dynastidae (type Oryctes nasicornis ssp. en Phyllognathus excavatus). Tenzij iemand nog andere Europese soorten kent die gemakkelijk te kweken zijn? In mijn opinie zijn de meeste andere Europese soorten gewoonweg de moeite niet om te gaan kweken (soms vrijwel onmogelijk).
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Buchan,

Realiseer je dat wij in huis eigenlijk een tropisch klimaat hebben. Als het nooit onder 18C komt kunnen Europese kevers het daar lastig mee krijgen. Die zijn gewend aan een cyclus met een winter, die ze binnen niet krijgen. Alleen daarom al is het vaak gemakkelijker om niet-Europese soorten te houden.

Pim
Buchan
L2
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 18:44

Bericht door Buchan »

Dat we een tropisch binnenklimaat had ik idd zelf ook bedacht, maar voor wie een tuin heeft lijkt het toch best mogelijk. Ik vroeg het omdat veel mensen de tropische kevers vaak wel mooi vinden, maar de Europese kevers eng vinden. Het leek mij daarom grappig om een terrarium met Europese kevers te maken om te laten zien dat ze niet eng zijn, maar om steeds weer opnieuw te gaan zoeken als de kevers overleden zijn....
Ghanese miljoenpoot, Pachnoda Marginata Peregrina, Felis catus, Neocaridina sp. tiwarii, Pomacea diffusa, Anatome Helena,Mus domesticus, Oniscus asellus, Armadillium vulgare, Polydesmus angustus, Arion rufus, Cepaea nemoralis
Udo Schutte
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: do 19 apr 2012, 14:59

Bericht door Udo Schutte »

Kijkend naar de reptielenwereld; Daar wordt een winterrust soms opgewekt door dieren enkele weken/maanden in een koelkast te huisvesten. Ikzelf heb meerdere dieren liggen die in de winter 5 graden moeten hebben om paargedrag te stimuleren en heb daar een aparte koelkast voor staan. ;)
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Voor mijn Europese keversoorten gebruik ik gewoonlijk de kelder (in de winter kan het daar tot 12°C fris worden en dat is reeds genoeg om een diapauze voor de volwassen kevers in te lassen).
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Loopkevers ?
Zelf heb ik de Oryctus nasicornis en de Protaetia aeriginosus in kweek. Zoals Bahamut al zei is de Oryctus een nachtkever maar de Protaetia daar in tegen een vrolijke dag actieve kever.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Loopkevers zijn nogal moeilijk. Ik zou het alvast niet aanraden als beginnersoorten.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Heb je ook gelijk in... Ik heb zelf ook al eens een stelletje loopkevers verloren zien gaan
Plaats reactie