larven van Dola's

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Buchan
L2
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 18:44

Bericht door Buchan »

Ben vanmiddag bezig geweest mijn bak met dola larven te doorspitten op zoek naar cocons. Er zouden 10 dolalarven in moeten zitten, maar ik heb maar 4 cocons en 1 larve gevonden. Ik heb het gehele substraat doorgezocht, maar verder niks meer gevonden. Wat zou er met die andere 5 gebeurd kunnen zijn?
Ghanese miljoenpoot, Pachnoda Marginata Peregrina, Felis catus, Neocaridina sp. tiwarii, Pomacea diffusa, Anatome Helena,Mus domesticus, Oniscus asellus, Armadillium vulgare, Polydesmus angustus, Arion rufus, Cepaea nemoralis
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Die kunnen zijn opgegeten ivm het evt voedsel tekort van pas geleden of ze zijn door andere omstandigheden dood gegaan en al (bijna) verteerd. Als het dola's uit de dieren winkel zijn kunnen het al wat zwakke dieren geweest zijn. Als er dan een paar foutjes in temperatuur of (te) vochtigheid gebeuren kunnen ze sneller het loodje leggen. Voor nu heb je in iedergeval 4coconnen en het wordt hopen dat er zowel een man al vrouw uit gaat komen.
Fjaril
Ei
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 01:13

Bericht door Fjaril »

Misschien zijn ze ontsnapt?
Buchan
L2
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 18:44

Bericht door Buchan »

@ HansjePansje, ik denk dat dat gebeurd is. Jammer, nu idd maar hopen dat er mannetjes en vrouwtjes uitkomen.
Ghanese miljoenpoot, Pachnoda Marginata Peregrina, Felis catus, Neocaridina sp. tiwarii, Pomacea diffusa, Anatome Helena,Mus domesticus, Oniscus asellus, Armadillium vulgare, Polydesmus angustus, Arion rufus, Cepaea nemoralis
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Denk dat het best wel goed komt... Even afwachten !
Buchan
L2
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 18:44

Bericht door Buchan »

Hoera!!! Er zijn er nu twee uitgekomen! Eentje zat nog netjes in de bak, de ander was er blijkbaar ingeslaagd er uit te klauteren. Na eventjes zoeken, vonden we het diertje in de kast verstopt. Meteen maar weer teruggezet, zodat hij/zij in kon graven. Nu nog wachten op de twee laatste cocons tot ze uitkomen.
Ghanese miljoenpoot, Pachnoda Marginata Peregrina, Felis catus, Neocaridina sp. tiwarii, Pomacea diffusa, Anatome Helena,Mus domesticus, Oniscus asellus, Armadillium vulgare, Polydesmus angustus, Arion rufus, Cepaea nemoralis
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Gefeliciteerd ! Top dat er 2 monstertjes uitgekomen zijn ! Heb je al kunnen ontdekken of het man en of vrouw zijn ?
Buchan
L2
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 18:44

Bericht door Buchan »

Het zijn een mannetje een vrouwtje. Momenteel liggen er nog 5 in de kweekbak.
Ik kwam er achter dat ze bij Avonturia in Den-Haag opeens rozenkevers verkochten. Bleek dat een aantal voederlarven verpopt waren tot kever. Slordig genoeg bleek er in één bak met larven nog eens een paar cocons te zitten. Dus dan koop je een bak met dolalarven en dan blijken er cocons in te zitten...
Ghanese miljoenpoot, Pachnoda Marginata Peregrina, Felis catus, Neocaridina sp. tiwarii, Pomacea diffusa, Anatome Helena,Mus domesticus, Oniscus asellus, Armadillium vulgare, Polydesmus angustus, Arion rufus, Cepaea nemoralis
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Top !
Buchan
L2
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 18:44

Bericht door Buchan »

Tijdje afwezig geweest. Ondertussen wandelen er 12 rozenkevers door mijn bak. Heb er nog drie in de cocon zitten. Heb al twee paartjes gehad die aan het paren zijn geweest. Tussendoor wandelen ook twee chlorocala africana's. Hiervan zitten er ook nog twee in de cocon, al vrees ik dat deze niet meer uit zullen komen. Ze waren in hun L3 stadium toen ik ze 2 juni kocht.
Ghanese miljoenpoot, Pachnoda Marginata Peregrina, Felis catus, Neocaridina sp. tiwarii, Pomacea diffusa, Anatome Helena,Mus domesticus, Oniscus asellus, Armadillium vulgare, Polydesmus angustus, Arion rufus, Cepaea nemoralis
Plaats reactie