larven van Dola's

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Grote vraag is: hoe hou je ze juist (welk substraat, in wat voor een doos/bak, welke temperatuur, verluchting...)?
Buchan
L2
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 18:44

Bericht door Buchan »

Ik heb gekeken naar de caresheet op dit forum en ik probeer mij zoveel mogelijk daar aan te houden.

Opmerkelijk genoeg, zijn de twee larven weer in de grond verdwenen...
Ghanese miljoenpoot, Pachnoda Marginata Peregrina, Felis catus, Neocaridina sp. tiwarii, Pomacea diffusa, Anatome Helena,Mus domesticus, Oniscus asellus, Armadillium vulgare, Polydesmus angustus, Arion rufus, Cepaea nemoralis
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Gelukkig ! Larven die bovenop liggen is al tricky. Het geeft meestal aan dat er iets mis is zoals te weinig eten, ziekte, te nat substraat...
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Of misschien geen verluchting (heb je een klein aantal verluchtingsgaatjes in de doos gemaakt die niet worden toegedekt door opstapeling van dozen e.d.?). Als ze in het substraat verdwijnen van zodra je de doos opent, dan is het meestal luchtgebrek.
Buchan
L2
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 18:44

Bericht door Buchan »

Met de verluchting is niets mis, het barst van de gaatjes. Ik denk dat het te maken heeft gehad met een gebrek aan voedsel.
Ghanese miljoenpoot, Pachnoda Marginata Peregrina, Felis catus, Neocaridina sp. tiwarii, Pomacea diffusa, Anatome Helena,Mus domesticus, Oniscus asellus, Armadillium vulgare, Polydesmus angustus, Arion rufus, Cepaea nemoralis
Buchan
L2
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 18:44

Bericht door Buchan »

Ik maak mij een beetje zorgen nu het zo warm is in Nederland of dit wel goed is voor kevers. In mijn terrarium is het kwik ondertussen boven de 30 graden uitgekomen, en dat geldt ook voor een bak met larven. Ik probeer het substraat vochtig te houden, maar ben ook bang dat ik het weer te nat maak. Hoe lossen jullie dit op?
Ghanese miljoenpoot, Pachnoda Marginata Peregrina, Felis catus, Neocaridina sp. tiwarii, Pomacea diffusa, Anatome Helena,Mus domesticus, Oniscus asellus, Armadillium vulgare, Polydesmus angustus, Arion rufus, Cepaea nemoralis
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

De Pachnoda marginata peregrina komt voor in Kongo, Kenia en Sudan. Daar is het het ook behoorlijk warm. Voor dit soort word gemiddeld 25 graden celsius aanbevolen maar iets warmer kunnen ze wel hebben. Boven de 30 graden word het misschien wel een ander verhaal...
Zelf zorg ik dat in de zomer tijden er maar een 8 watt lampje in de bak hangt zodat er zo min mogelijk hitte afgifte is. De kever kamer (ramen op het zuiden) houd ik onder controle door met verduisterende rolgordijnen de zon inschijn te verminderen en desnoods helemaal te blokkeren.
In een extreem geval (is pas een paar keer voorgekomen de laatste jaren) zet ik de airco in de kamer even aan.
Sproeien doe ik vrijwel nooit alleen met extreme temperaturen maar dat verschilt per persoon. Zolang je humus laag dik genoeg is blijft het meestal wel gehydrateerd na de eerste 3 cm.
Buchan
L2
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 18:44

Bericht door Buchan »

Oke bedankt!
Ghanese miljoenpoot, Pachnoda Marginata Peregrina, Felis catus, Neocaridina sp. tiwarii, Pomacea diffusa, Anatome Helena,Mus domesticus, Oniscus asellus, Armadillium vulgare, Polydesmus angustus, Arion rufus, Cepaea nemoralis
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Het is behoorlijk warm in die landen, maar men vergeet al gemakkelijk dat de larven in de bodem leven waar het een pakje koeler is (25°C is dan ook het maximum hier, maar gewoonlijk schommelt de temperatuur rond de 18-24°C).
In geval van directe inval van zonlicht op de bakken/terraria is inderdaad afschermen van de ramen hierbij de beste oplossing (of de bakken/terra op een onbeschenen plek zetten). Het probleem is (zoals HansjeP zegt) dat inschijnend zonlicht de kamer fel doet opwarmen (gisteren was het bvb. bij mij kantje boordje met 25°C in de kweekruimte waardoor ik de airco even heb aanzetten).
Buchan
L2
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 18:44

Bericht door Buchan »

Ik heb in ieder geval de bak een paar centimeter verschoven, zodat deze nu niet meer in de stralende zon staat. Overigens staat de bak op het noorden en heb ik alleen in de namiddag nog zon op de bak. Toch is het overdag behoorlijk warm in de kamer (gisteren 28 graden!). Raampje opengezet, gordijntjes iets dichter om maar wat te koelen in de kamer.
Ghanese miljoenpoot, Pachnoda Marginata Peregrina, Felis catus, Neocaridina sp. tiwarii, Pomacea diffusa, Anatome Helena,Mus domesticus, Oniscus asellus, Armadillium vulgare, Polydesmus angustus, Arion rufus, Cepaea nemoralis
Plaats reactie