Megasoma elephas elephas

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
ossenkamp
L2
Berichten: 51
Lid geworden op: do 27 mei 2010, 20:51

Megasoma elephas elephas

Bericht door ossenkamp »

Ik heb een tiental L2 larven Megasoma zitten, ze groeien goed en het gewicht neemt langzamerhand ook toe. Nu zag ik dat Bahamut deze dieren al eerder gekweekt heeft, en misschien anderen ook wel? Zijn er nog dingen waar ik echt specifiek op moet letten?
Ik heb nog nooit iemand ontmoet die zo dom was dat ik niets van hem/haar kon leren.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Nou precies, Bahamut heeft een hele goede caresheet op dit forum geplaatst over o.a. deze soort. Zie viewtopic.php?f=9&t=322
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Voor Megasoma elephas elephas ligt de temperatuurschaal tussen de 20-25°C (22-23°C is perfect).

De larven doen er gewoonlijk 2 jaren over om van het ei naar het volwassen stadium over te gaan (voornamelijk de vrouwtjes van rond de 65-90 g en de meeste mannetjes van 80 tot 120 g; sommige mannelijke L3 larven zullen echter verder groeien voorbij de 100-120 g en ware reuzen worden indien de condities gunstig zijn; ik denk dat het hoogste gewicht voor deze soort om en bij de 180 g zat voor max. 130+ mm volwassen lengte).

Deze larven voeden zich met vermolmd hout (eik, beuk, esdoorn zijn hierbij de beste) en bladsubstraat (humus van dezelfde bomen). Het beste is het houtsubstraat onderaan de bak leggen in een laag van 8 tot max. 10 cm en hierop een goede laag bladsubstraat van minimum 10 cm (totale substraatdiepte is dan minimum 18 cm; indien de verpopping komende is zou ik eerder naar 25 cm totale substraatdiepte overgaan of indien de kweekbakken slechts 20 cm hoog zijn: overvol met substraat vullen dan en zo een lichte druk creëeren). Je kan de L3's in koppel samenhouden in 10 L. bakken (minstens 1 koppel voor simultane verpopping) of je kan de larven apart houden (voor betere en grotere resultaten). Per L3 larf van deze soort reken ik één vierkante Braplast bak of emmer van 5-6 L. (als ik mij niet vergis worden deze steeds verkocht in Houten). Substraatverversing mag om de maand en half (waarbij minstens 1/2 van het substraat ververst wordt door opnieuw een laag vers houtsubstraat aan te brengen op de bodem, hierop een nieuwe humuslaag en uiteindelijk opvullen met het oud substraat dat het minst aantal larvenkeutels bevat (opgepast: er mogen gerust nog een aantal larvenkeutels in het substraat aanwezig zijn, want deze bevatten de gunstige micro-organismen voor het evenwichtig welzijn van de larven).

In welk stadium heb je jouw larven?

Ik kijk uit naar jouw resultaten!

Mvg,
Tom
ossenkamp
L2
Berichten: 51
Lid geworden op: do 27 mei 2010, 20:51

Bericht door ossenkamp »

Dank beide :)

Ze zijn op het moment L2, tegen de tijd dat het L3's zijn ga ik zeker updaten!
Ik heb nog nooit iemand ontmoet die zo dom was dat ik niets van hem/haar kon leren.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Dan kan je de larven in L2 stadium nog een tijdje samenhouden in een grote bak van minstens 11 L. (voor 8 tot 10 L2 larven). Eens L3 (het L2 stadium duurt bij deze soort ongeveer 1 maand en half tot max. 2 maanden) hou je ze dan best apart in 5 L. bakken/emmers of verspreid je ze best per 2-3 in 11 L bakken.

Veel succes ermee! ;)

Mvg,
Tom
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Hoe is het inmiddels met de larven ?
ossenkamp
L2
Berichten: 51
Lid geworden op: do 27 mei 2010, 20:51

Bericht door ossenkamp »

Ik ga morgen het substraat verversen, en zal dan gewicht en mss foto's posten!
Ik heb nog nooit iemand ontmoet die zo dom was dat ik niets van hem/haar kon leren.
Plaats reactie