Trypoxylus dichotomus verassing

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
erwin&sonja
L3
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 05 jan 2011, 15:09

Bericht door erwin&sonja »

terug wat bijgeleerd
weet nu ook wanneer er meer uitwerpselen dan substraat in het het terrarium zit,waarvan sprake was hier op het forum
had niet gedacht dat het zo duidelijk zichtbaar zou zijn

dus alles maar even ververst
mooie gelegenheid om alles eens aan een telling te onderwerpen,en er enkele naar de Faculteit Diergeneeskunde te brengen,waar enkele jonge liefhebbers er zeer blij mee waren
Afbeelding
Afbeelding
hadden er dan nog 39 larven over,die er plots maar 38 meer waren
mijn trouwe nieuwe vriend had er zijn klauwen even in eentje gezet,en deze opgepeuzeld
Afbeelding
en blijven onschuldig kijken,terwijl ze op hederdaat betrapt is
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ha ha het doerakje ! Hij zal zeker reuze gesmaakt hebben... :D De larven zien er goed uit, je bent lekker bezig !
erwin&sonja
L3
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 05 jan 2011, 15:09

Bericht door erwin&sonja »

we zijn nu een dikke 4 maand verder,en deze (noem het gerust varkens) blijven eten dat het geen naam heeft.

het 50 liter bodemsubstraat is nu al voor de derde keer volledig ververst,daar er nog enkel uitwerpselen te vinden waren.
rot droog hout is met emmers niet aan te slepen, daar ze een emmer van 15 liter in twee weken volledig verwerken.

hebben bij de vorige verversing 3 volledige emmers in het bodemsubstraat vermengd, en om de twee weken er een emmer erbij gedaan, en daar was niets meer van terug te vinden nu.

is er nog iets waar we rekening moeten mee houden, zodat ze alles hebben om hun cocon aan te maken?
(ze mogen er mee beginnen van ons hoor) :roll:
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ha ha het gaat dus zeer goed in België !
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Het is vooral aan te raden ze ruimte genoeg te geven om hun cocons te kunnen bouwen.
Ik kan mij alleen baseren op de bakken van Ikea (Sämla serie). In de afmetingen van de 11 L. bak kan je er maximaal 10 plaatsen. Op die manier zullen ze elkaar niet storen bij de verpoppingen. De bakken worden hierbij best volledig gevuld met substraat/hout (de larven zullen nagenoeg de ganse hoogte van de bak nodig hebben om hun vrij vertikale popkamers te bouwen).

Mvg,
Tom
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Klinkt goed Erwin, ik zelf heb ook een stel van die knapen zitten en het zijn echte vreetmonsters!
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
erwin&sonja
L3
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 05 jan 2011, 15:09

Bericht door erwin&sonja »

Bahamut schreef:Het is vooral aan te raden ze ruimte genoeg te geven om hun cocons te kunnen bouwen.
Ik kan mij alleen baseren op de bakken van Ikea (Sämla serie). In de afmetingen van de 11 L. bak kan je er maximaal 10 plaatsen. Op die manier zullen ze elkaar niet storen bij de verpoppingen. De bakken worden hierbij best volledig gevuld met substraat/hout (de larven zullen nagenoeg de ganse hoogte van de bak nodig hebben om hun vrij vertikale popkamers te bouwen).

Mvg,
Tom
bedankt voor de goede raad
volg deze zeker op
zet ze zaterdag in volle bakken,zodat ze voldoende in de hoogte kunnen om hun cocons te maken

groetjes
erwin
simonvdr
Imago
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 05 dec 2011, 18:12

Bericht door simonvdr »

:o hoe veel larven er wel niet uit een paar kevers kan komen :o
( en als je er een paar kwijt wil ik neem ze graag over ;) )
psg 1,Psg 5,psg 9,Psg 270,Baardagaam,Pachnoda marginata peregrina,Morio,
Eudicella euthalia bertherandi
Plaats reactie