nog enkele vraagjes

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
andries
L2
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 28 feb 2011, 19:00

nog enkele vraagjes

Bericht door andries »

hoi,
Ik ben me nu al een tijdje aan het inlezen over het houden en kweken van kevers en dan vooral de rozenkever.
Hoe ik mijn dieren zou houden: de volwassen rozenkevers krijgen een terra van 60*30*30 met een lamp en 15 cm bosgrond met wat rothout een aantal takken en blaadjes en als voedsel fruit.Mijn vraag is nu wat doe ik met de eitjes? Kan ik ze in de bodem zoeken en ze overbrengen in een apparte curverbak? Of moet ik ze gewoon laten zitten bij de volwassen kevers?
Kunnen de larven in de box blijven totdat het volwassen kevers zijn of steek ik de poppen best in een nog andere bak?
Zo dat waren mijn voorlopige vragen en ik hoop hierop een antwoord te krijgen :D .
Alvast bedankt,
-psg 195,270
-pachnoda marginata peregrina
-Archispirostreptus gigas
mark van de Hoef
L2
Berichten: 61
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 21:20

Bericht door mark van de Hoef »

Hoi Andries,

Er zijn wat opties je zou alles in de kever bak kunnen laten er kan dan wel onderling verstoring ontstaan .
ik zelf haal altijd de larve er uit de eitjes zijn erg klein van pachnoda soorten.
ieder heeft zijn eigen methode hiervoor. het is handig om dat je dan de verschillende grote bij elkaar kan gaan houden in plastic bakken. het voer is anders en er hoeft geen lampje bij. scheelt energie.
ik kan mijn bakken makkelijk omkeren en zeef het substraat uit alles wat niet door de zeef valt is larf of kever,
de kevers gaan in een bakje de larve in een ander bakje.

Groeten Mark van de Hoef
Poohke
L2
Berichten: 80
Lid geworden op: di 06 jul 2010, 10:12

Bericht door Poohke »

Als het substraat in de terra diep genoeg is kan je gerust wachten tot je larfjes hebt. Zoals %Mark zegt, zijn eitjes van de rozenkever vrij klein en blijven ze best waar ze oorspronkelijk gelegd waren.
andries
L2
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 28 feb 2011, 19:00

Bericht door andries »

bedankt voor jullie reacties (:, als ik het goed begrijp laat ik de eitjes gewoon liggen?
-psg 195,270
-pachnoda marginata peregrina
-Archispirostreptus gigas
mark van de Hoef
L2
Berichten: 61
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 21:20

Bericht door mark van de Hoef »

ja hoor, en eventueel haal je de larve weg.
groeten Mark van de Hoef
andries
L2
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 28 feb 2011, 19:00

Bericht door andries »

Ik heb nu een advertentie geplaatst voor de 2 soorten die ik wil houden nl, de rozenkever en de Chlorocala africana oertzeni.
Mag ik de larfjes gewoon in hun terra zetten of is het beter ze eerst in een curver te zetten totdat ze verpopt zijn?
Kan ik de larven voeren met stukjes fruit dat ik in de bodem steek en evt wat kattenbrokken?
alvast bedankt, andries
-psg 195,270
-pachnoda marginata peregrina
-Archispirostreptus gigas
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

De larven kun je het beste in een curverbox houden, in een terra droogt het humus te snel of in iedergeval sneller uit. Je hoeft ze niet perse fruit en kattebrokjes te geven hoor, het mag uiteraard wel :? . Het fruit trekt snel mijt aan en kattebrokjes word vooral bij neushoorn kevers gegeven die meer behoefte aan die bouwstoffen hebben. Je kunt de coconnen in een apart bakje met (hetzelfde) humus plaatsen om ze daar rustig zonder verstoring uit te laten komen.
andries
L2
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 28 feb 2011, 19:00

Bericht door andries »

ik heb mijn terra + een curver op mijn kast gezet en ik ben al grond gaan halen in een beukenbos :D .
Straks ga ik mijn terra inrichten en dan nog wachten op de larven :roll: .
Is het nodig dat ik wat gaatjes in de curver maak voor de larven?
mvg,
-psg 195,270
-pachnoda marginata peregrina
-Archispirostreptus gigas
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

andries schreef: Is het nodig dat ik wat gaatjes in de curver maak voor de larven?
mvg,
Ja, met een boormachine lukt dat goed ;)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Het handigst is om het aan de zijkant bovenin te doen (het gaatje). Mochten er meerdere curvers komen in de toekomst, dan kun je ze gemakkelijk stapelen zonder dat de verluchtingsgaatjes geblokkeerd worden ;)
Plaats reactie