Fruitvliegen

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
wera89
L2
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:44

Bericht door wera89 »

Een volwassen Chellorrinha zullen ze echt niet pakken.
Ik denk eerder dat als de Chellorrinha de kans krijgt, hij de bidsprinkhaan opeet... Ze eten immers ook hondenbrokken, dus lijkt me dat ze ook wel kleine insecten kunnen pakken/verwonden.. Lijkt mij persoonlijk niet zo een goede combi.. ;)
Smaragdesthes africana africana
PSG 18, 270
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

How about een kort lintje vastgehecht aan het deksel van de doos met daaraan een stuk tape met de kleverige zijde naar buiten gericht; de vliegjes kleven vervolgens vast aan de tape en die kan je na verloop van tijd vervangen.

Nog een mogelijkheid is in de kweekruimte zelf een fles met reeds goed gerijpt fruit in + wat water of andere vloeistof plaatsen en deze geregeld te schudden; de vliegjes worden namelijk aangetrokken tot het fruit en het schudden van de fles zorgt ervoor dat de vliegjes gevangen geraken in de vloeistof.

In ieder geval, een bidsprinkhaan erbij plaatsen is afgeraden. Zoals je zegt zullen de larven zeker de biddie te pakken krijgen (niet andersom) + is dit een erg dure en kostbare operatie (biddies kweken niet zoals krekels of kakkerlakken).

Hoe dan ook, de vliegjes (fruitvliegjes of de zwarte Thrips-achtige vliegjes) zijn niet schadelijk voor de larven. Het zijn opportunistische beestjes die zich tegoed doen aan het overtollige fruit in jouw bakken. Ze storen enkel en alleen de kweker door als een zwerm in zijn gezicht op te vliegen met stikken, hoesten en slikken :p als gevolg.

Erg leuk is het alvast niet.

Mvg,
Tom
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

He bahamut, heeft je vliegenplakband nu nog geholpen?

Omdat ik op vakantie ging had ik maar even een goede dosis fruit gegeven, en jawel nu ik terug ben zitten er ook redelijk wat vliegjes. Ik heb inmiddels met een klein plastic potje en een afgeknipte pennendop een val gemaakt. Onderin het potje zit limonadesiroop.

Inmiddels al 1 vliegje gevangen. (wordt geupdate, hoop ik)

update 3 vliegjes gevangen, niet echt opzienbarend dus :(
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Met je jelly heb je daar straks geen last meer van.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Harald schreef:Met je jelly heb je daar straks geen last meer van.
Ik voer nu wat fruit en jelly en denk erover om te stoppen met fruit. Is er dan echter wel genoeg voeding (en afwisseling) voor de kevers en larven?
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Het is gemaakt als exclusief voer voor kevers, dus je dieren zullen alles wat ze nodig hebben eruit kunnen halen.

Je larven hebben genoeg aan goed substraat.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Oke ik ga voorlopig even jelly voeren. Merci! :P
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Peter schreef:He bahamut, heeft je vliegenplakband nu nog geholpen?

Omdat ik op vakantie ging had ik maar even een goede dosis fruit gegeven, en jawel nu ik terug ben zitten er ook redelijk wat vliegjes. Ik heb inmiddels met een klein plastic potje en een afgeknipte pennendop een val gemaakt. Onderin het potje zit limonadesiroop.

Inmiddels al 1 vliegje gevangen. (wordt geupdate, hoop ik)

Goh, ze blijven maar komen, maar ik kan het beperken tot een minimum ;) Ik hou steeds een overblijvend stuk banaan in een bakje zonder deksel en nu en dan plof ik een deksel erop: de meeste vliegjes gevangen en vliegen vervolgens dan ook de deur uit.
Plaats reactie