Uitgedroogde larven?!?!?!

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Uitgedroogde larven?!?!?!

Bericht door Petra »

Nou, ik heb weer wat :?
Is echt ongelofelijk maar denk dat ik te graag alles goed wil doen en dat het daarom maar half goed gaat ofzo want heb elke x wat met de chelorrhina's :oops:

Ik had de cocons uit de bodem gehaald omdat er aardig wat mijt inzit en wou de aankomende poppen beschermen tegen de mijtjes.
Nu was het afgelopen dagen zooooooo warm dat mn larven half uitgedroogd raakten :shock:
Ben me helemaal scheel geschrokken dus heb ze nu in een bakje afgesloten met gaas geplaatst.

Nu doe ik ze elke dag, soms 2x per dag op het gaas sproeien zodat de luchtvochtigheid in het bakje hoog is en de larven hopelijk op deze manier nog een goede verpopping tegemoet kunnen gaan.
Gelukkig waren er 2 larven al verpopt en en heb nog 2 larven in de bodem welke elk moment een cocon kunnen gaan maken, dus nog niet alles is verloren.

De cocons liggen met de gaten ietwat schuin zodat ze niet echt nat kunnen worden van het sproeien, alhoewel ik ze het liefs wel sproei zodat ze beter vocht op kunnen nemen maar hoop door de luchtvochtigheid hoog te houden dat ze toch genoeg vocht terug kunnen krijgen.

Ben d'r echt zo ziek van geweest!!!
Hoop van harte dat ik ze een soort van kan redden
Je eigen gras is groener dan je denkt
Natan
L1
Berichten: 26
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 11:26

Bericht door Natan »

he Petra
dit is geen pleziertje om te lezen en al zeker niet voor jou, ik hoop voor je larve het beste.
ik heb ook wat mijt in mijn bak en vond dit ook niet aangenaam :? . Ik denk dat ik een keer voor roofmijt op zoek ga gaan want ik wil niet dat mijn cocconen of larven worden opgevreten door die verdomde mijt :evil: .
veel succes ;)

Natan
chlorocala africana africana
pachnoda marginata peregrina
sidguppy
L1
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mar 2009, 18:45

Bericht door sidguppy »

zijn dat die larven van mij?

daar zat geen mijt op.....iig niet hier

ze MOETEN echt onderin de bodem blijven

je hebt n vrij hardnekkig mijtenprobleem, daar moet je echt iets aan gaan doen, anders kost t je je hobby

mijten houden van droog!
heb je toevallig warmtematjes onder de bakken liggen ofzo? want dat wil wel s tot een mijtenexplosie leiden


ik raad je dringend aan roofmijt te bestellen
EN te zorgen voor dikke bodems. en goed vochtig! je hebt gezien hoe 'nat' ik ze hou; dast moet niet veel minder.

roofmijten: http://www.refona.nl/refona/
is een betrouwbaar adres.

wacht er niet mee, want anders heb je straks 9 eersteklas larven/poppen om zeep......
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Hoi lex,

ik weet het, ik weet het.
Snap het ook echt niet, maar moet welz eggen, nu de cocons "droog" staan, zijn de mijten weg.
Ik sproei ze dus welk elke dag op het gaas, maar de mijt was echt teveel,
dfe roofmijt kan ze gewoon niet aan :(
Ik snap ook echt niet goed wat ik foutdoe, want hou m'n larven goed in de gaten,
check ze elke dag even en dit is echt schrikken geweest.

Ik kan ze wel terugdoen in andere grond, daar zit geen mijt in,
maar vind de grond juist zo voedzaam die jij voor ze had, dus zodoende niet overgezet maar de coconnen verplaatst.

Baal d'r ook onwijs van, want snap niet dat ze er een soort van "uitgedroogd" uit kunnen zien.
Ik bedacht me vanaaf, wellicht zien ze er zo uit voordta ze verpoppen???

En, hoevaak kan ik sproeien om de RV hoog genoeg te houden?
Wil ze niet TE nat zetten maar ook niet te droog en aangezien ik deze fase van het stadium niet goed begrijp weet ik ook niet waar ik wel of geen goed aan doe.
Je eigen gras is groener dan je denkt
Henri
L1
Berichten: 38
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 21:16

Bericht door Henri »

@Petra: als je de (lucht- en grond-)vochtigheid goed onder controle en constant wilt houden, kun je misschien de coconnen beter in een afgesloten curverbakje doen met een paar gaatjes voor zuurstoftoevoer. Natuurlijk op een bodem van vochtige humus.Op deze manier blijft alle vocht in het bakje en wordt ook de lucht erboven niet droog. Je hoeft dan bijna nooit te sproeien.
Verwarming kun je idd het beste vanaf de zijkant laten komen. Ik had zelf een warmtekabel op een plaatje hout gelijmd en de bakjes daar vóór gezet. Als de warmte van onder komt, gaat het gauw te hard.

Dicronorhina derbyana oberthuri
Eudicella trilineata interruptefasciata
Mecynorhina polyphemus confluens
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda sinuata flaviventris
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Ok dan ga ik ze in/op een turfbodem leggen,
zou er echt heel ziek van worden als ook deze kweek mislukt.
Snap het ook echt niet, want de omstandigheden zijn goed,
heb me goed ingelezen over hoe en wat en ben dr haast elke dag mee bezig.
Snap ook niet dat een larf zo snel zou kunnen uitdrogen, ookal was de temp wel heel erg hoog.

Zou het vocht wel weer terug kunnen komen in de larf, of zal deze nooit meer pop--->imago worden?
Je eigen gras is groener dan je denkt
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Ze zitten inmiddels in de turfbodem,
de 2 die al verpopt waren hebben zich wat losgemaakt van de cocon,
eerst zaten zij met het "restant" van hun kop vast aan de cocon,
nu kan ik de poten al zien, dus ben errug benieuwd hoe lang zij nog nodig hebben.

de larven die voor mij "uitgedroogd" overkomen lijken een soort van te krimpen,
neig te denken dat zij zich klaarmaken voor verpopping,
en de 2 die nog in de bak zitten is 1 een cocon van aan het maken dus al met al durf ik nog redelijk positief gestemd te zijn 8-)
Je eigen gras is groener dan je denkt
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

update, ze zijn niet uitgedroogd,
was voor mij de eerste x dat ik de larven zo goed kon zien in hun ontwikkeling in de cocon :lol:
Ze zijn dus nu op weg om te verpoppen 8-)
Je eigen gras is groener dan je denkt
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

weer even een update,
ze blijven gelukkig ontwikkelen, dus van de 9 heb ik er nu nog 7 over,
welke allemaal netjes in ontwikkeling zijn :mrgreen: 8-) :mrgreen:
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
wera89
L2
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:44

Bericht door wera89 »

gelukkig!! ;)
Smaragdesthes africana africana
PSG 18, 270
Plaats reactie