Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Ik heb inmiddels larven van 4 soorten kevers en van 3 soorten heb ik nog geen uitval gehad. Maar van mijn Eudicella morgani ben ik 2 van de 12 l3 larven kwijt t.o.v. een maand geleden. Valt dit nog onder normale uitval? Of is morgani stiekem cannibalistisch? Het substraat komt van dezelfde plek als dat van mijn andere larven en ze staan verder onder dezelfde omstandigheden.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Kannibalisme komt vrijwel nooit voor, al worden larven wel eens opgegeten als er te weinig kwalitatief substraat voor handen is. 2 Larven van de 12 uitval is overigens niet onzinnig veel hoor. Daarom is het altijd goed om er wat extra aan te schaffen.

Heb je de larven allemaal samen zitten en op hoeveel liter substraat? Ik zou zo'n groep zelf op 20 of 10 liter substraat zetten.
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Nee ik ging ook niet uit van cannibalisme hoor, maar ik dacht misschien dat het nog kan verschillen per Eudicella soort.
Ik heb ze nu met 10 stuks in ongeveer 15 liter substraat zitten. Gewoon goede loofhumus met nog rond de 20% witrot hout, schat ik.
Maar gelukkig is dit geen extreme uitval, ik heb in mijn beperkte ervaring nog niet echt een goed referentiekader daarvoor.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Helaas zijn bij mij de varenrouwmuggen toch terug gekomen. Hoewel ze even weg leken denk ik dat ze dat nooit helemaal geweest zijn. Ik heb nu al een aantal keer het substraat vervangen en dan ook roofmijten toegevoegd maar hoewel de hoeveelheid mugjes elke keer af lijkt te nemen, komen ze daarna weer in grote aantallen terug. Wanhopig als ik was ben ik wat gaan rondneuzen op het internet en daar kwam ik tegen dat ze bij planten wel eens aaltjes toevoegen. Deze zouden de larven van de muggen aanvallen en zo de plaag bestrijden. Omdat ik natuurlijk graag van mijn muggen af wil vond ik dit een interessante bevinding maar het feit dat de aaltjes de larven van de muggen aanvallen baarde mij een beetje zorgen. Nu heb ik op het moment geen kleine larfjes (allemaal L2 of groter MTU) maar ik wilde toch even 'overleggen'. Iemand ervaring? Vallen de aaltjes ook de keverlarven aan?

Mocht iemand nog een ander idee hebben om van die ellendige plaag af te komen dan hoor ik dat ook graag natuurlijk!

Vriendelijke groet,
Julia.

Edit: ik zie net dat ze ook smullen van engerlingen, keverlarven dus. Helaas gaat dit dus een slecht idee zijn. Maar andere suggesties zijn nog steeds welkom!
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Julia,

Ook ik heb enorm last gehad van varenrouwmuggen. Die heb ik weten te bestrijden met de roofmijten, maar niet alles was weg. Net zoals bij jou bleven ze toch terugkomen. Nou staan er bij mijn kevers ook planten in de kamer en wellicht dat de larven daar ook in zitten. Als "oplossing" daarvoor ben ik zo'n anderhalf jaar geleden begonnen met mijn bakken in kussenslopen te doen. Wel iets lastiger met het verschonen van de bakken, maar het werkt wel behoorlijk goed. Als er toch een infectie optreedt is het altijd geïsoleerd in een kussensloop en die kan ik dan buiten uitpakken en zo de mugjes kwijtraken. Hierbij een foto van mijn bakken (althans de goedkope kussenslopen) waarin ze zitten. Zoals je ziet heb ik zoveel mogelijk bakken/bakjes in een enkel kussensloop gedaan, zodat ik niet teveel kussenslopen hoef te hebben. Sinds ik er mee begonnen ben heb ik relatief weinig last van die rottige varenrouwmuggen. Hopelijk heb je hier iets aan.
Bijlagen
Kussenslopen.jpg
Kussenslopen.jpg (34.77 KiB) 149 keer bekeken
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Dat ga ik zeker proberen! Ik had mijn bakken ook een tijdje in kussenslopen zitten maar toen de mugjes weg leken ben ik zo naïef geweest om ze eruit te halen, wellicht niet zo slim geweest. Maar als dit werkt dan is het natuurlijk een uitstekende oplossing! Dan stop ik ze daar gewoon permanent in. Zoveel extra moeite is het tenslotte ook niet tijdens het verschonen en die kleine moeite is het zeker waard om van die ellendige beestjes af te komen.

Bedankt voor je hulp,

Julia.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Ik heb ook meerdere malen op het punt gestaan om de kussenslopen weg te halen, maar heb dat uiteindelijk maar niet gedaan. Ben daar nu wel blij mee.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

JA, de verleiding is groot :lol:
Hoe doe jij het als je kevers in een beeding box doet? Ook gewoon in de kussensloop? Ik kan me voorstellen dat die misschien meer licht nodig hebben ofzo. Van de andere kant komt door een witte sloop natuurlijk aardig wat licht heen dus gaat dat wellicht ook gewoon wel. Ik hoor graag je je dat oplost,

Julia
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Sommige kweekgroepjes heb ik in een terrarium in een andere kamer zitten, andere kweekgroepjes heb ik, net als larven, in een bak zitten in een kussensloop. Beide systemen werken voor het kweken.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Dat is dan weer makkelijk. Ik ga maar eens opzoek naar kussenslopen en dan lekker inpakken. Bedankt voor de hulp!
Plaats reactie