eigen kevers die iets missen.

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

eigen kevers die iets missen.

Bericht door Koen »

ik heb twee kevers(pachnoda marginata peregrina) die iets missen de een mist het laatste deel van haar voorpoot en een ander 1 antenne, beide leven nog. hebben jullie dit ook wel eens? ik post vamiddag wel even foto's.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Geen zorgen dat gebeurd wel vaker... Hoe ouder ze worden hoe sneller ze een stukje poot of iets dergelijks gaan missen. Dat kan door vechten, klem zitten, ongelukkig neerstorten of gewoon door ouderdoms slijtage ! Ik heb een bejaarde chalcosoma atlas man die door de meest stomzinnige acties al zijn onderste poot delen kwijt is geraakt... Zo zit ie weleens met zn hoorn vast in de kurken achterwand en moet ie eruit getrokken worden (vraag me ook niet hoe hij het voor elkaar krijgt muurvast te komen zitten), soms wrikt ie het glazen schuifdeurtje open en als ie dan de verkeerde ontsnappingsroute neemt valt ie van het bureau, soms zit ie verstrikt in de gordijnen en moet ik hem eruit knippen! En soms mist ie sochtends gewoon weer een stukje, geen flauw idee dat ie dan weer heb lopen sjouwen !
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

degene die haar poot mmist is al sinds ze voor het eerst boven de grond kwam.
deze mist haar voorpoot
deze mist haar voorpoot
ztn_001.JPG (35.59 KiB) 1979 keer bekeken
deze miste later zijn antenne.
deze mist een antenne
deze mist een antenne
ztn_007.JPG (37.12 KiB) 1979 keer bekeken
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Soms (kan door inteelt) kan het zijn dat er tijdens de geboorte ook iets mis gaat. Hierdoor kan het wel eens zijn dat een vleugeldekschild niet helemaal goed staat of ze iets anders missen.
Dit kan ook doordat de cocon bijvoorbeeld beschadigd is.

Uiteindelijk doe je er niets tegen, behalve zorgen dat je genoeg nieuw bloed in je kweekgroepen hebt door af en toe te ruilen met iemand. (als je nog interesse hebt heb ik hier nog gratis Pachnoda's)
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Plaats reactie