Mecynorrhina ugandensis

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Plaats reactie
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Mecynorrhina ugandensis

Bericht door Bahamut »

Nog wat foto's door mijn vriendin gemaakt. Kweek komt van ons beiden. Dit is het eerste mannetje (volwaardige grootte 61 mm, met uitgestrekte hoorn) van 11 larven. Hiervan zijn er momenteel nog 4 in pop.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het volgende koppel komt van Japan (aankoop bij The Pet Factory). Mannetje van 70 mm, vrouwtje legt reeds eitjes. Het is de vermaarde blauwe variant! ;)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
kistgeit
L1
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 17 jan 2010, 19:23

Bericht door kistgeit »

Mooie beestjes!
patrick42
L2
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 20:59

Bericht door patrick42 »

erg mooie beesjes :D
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Hey Bahamut, hoe zit het met de kleurverschillen?
Ik had roodbruin gevlekte en groen gevlekte. Die hebben in 1 bak samen gezeten, ik heb nooit een roodbruine met een groene zien paren maar ik kan me voorstellen dat dit wel gebeurt.
Wat gaat er uit mijn larven komen?

Is het groen + blauw = zeegroen en rood + groen = geel?
Ik zie op sommige internetsites dat je zelfs zwarte kan hebben, dus dat lijkt me niet.

En hoe vormt de kleur zich? Genetisch, door voedsel, door temperatuur of puur random?
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Beste Peter,

De kleur ligt zowiezo genetisch vast, niet door temperatuur, voedsel noch puur random. Zoals ik zelf vermoed, hangt de uiteindelijke kleur af van de kleur van de ouders. Dus als je roodbruin met groen gekruist hebt, mag je je verwachten aan een reeks groene, bruine en intermediaire kleuren (geel weet ik niet, maar het kan).
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Een vraag die berust op puur ongeduld: kun je aan de kleur van de larven zien wat voor kleur de kever krijgt?
Ik hoor het graag van je als je blauwe jonkies hebt.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hehe Peter nee absoluut niet :D ;) De larven zijn steeds dezelfde, dus voorzien van een ivoorwitte kleur (geen verschil te zien). Het enige wat je dan kan onderscheiden zijn de zware van de lichte larven voor grote en kleine exemplaren ;)
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Pfffffffffffffff, dit blijft toch een van mijn favoriete kever soorten :bravo: :bravo:
Ik vind ze echt prachtig!!!
Je eigen gras is groener dan je denkt
Plaats reactie