Nieuwe batch voor flake soil

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Pim schreef: zo 29 mar 2020, 13:49
lous77 schreef: zo 29 mar 2020, 12:56Is er eigenlijk ook nog een max temperatuur waar je rekening mee moet houden? Of maakt het niet uit hoe warm het wordt?
Nou, ik verwarm het niet zelf hè? Het mengsel verwarmt zichzelf door de compostering. Ik ga er vanuit dat de bacteriën zelf weten wanneer ze iets rustiger aan moeten doen om niet het loodje te leggen. Bovendien heb ik dat nog nooit gezien, dat het te heet werd. Wat me wel verbaast is de snelheid van opwarmen. Vorig jaar deed het mengsel er een dag of twee over om op temperatuur te komen en nu is het binnen een dag op temperatuur.
Nee, dat snap ik 😅 Ik heb zelf een tijd een moestuin gehad en weet daarom hoe warm het in composthopen kan worden, vandaar mijn vraag. Ik kan me voorstellen dat het dan misschien nodig kan zijn om de boel te laten afkoelen als het te warm zou worden, ook omdat het brandbaar kan zijn.
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Na een paar dagen in de machine. Waarschijnlijk is het in het begin warmer geweest.
Bijlagen
IMG_20200403_172127.jpg
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Nu uit de machine gehaald en gezeefd. Nu alleen nog drogen. Gaat hopelijk snel met dit mooie weer.
Er bleef ongeveer 15 liter over van de ongeveer 30 liter die er vorige week in gegaan is. Dat slinkt dus enorm. Maar ja, dus gebeurt natuurlijk bij composteren. Zien jullie dat ook als je flake soil maakt?
Bijlagen
IMG_20200404_133125.jpg
Plaats reactie