Phalacrognathus muelleri

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Phalacrognathus muelleri

Bericht door Arietuur »

Tot mijn verbazing zie ik dat er op het forum vrijwel nooit over deze mega mooi soort gepraat wordt, niemand die de soort kweekt?? Ik zie dat ben een koppel had begin dit jaar, hoe staat het daarmee?

Ik probeer al jaren deze soort in kweek te krijgen maar op een of andere manier mislukt het altijd.
Precies 1 jaar geleden had ik weer wat larven (L1) mee laten komen met een bestelling uit Engeland, gewoon om weer eens te proberen.
De larven had ik in een hele grote bak met witrot gezet. Toen ik een paar maanden later de stammen doorzocht vond ik nog maar 4 van de 12 larven terug. Deze 4 waren inmiddels mooie dikke L3 larven welke ik wederom in een bak met een flinke witrotte stam plaatste.

Nu, een jaar na het ontvangen van de larven ging ik er vanuit dat de larven het wederom niet gered hadden omdat het voor mijn gevoel al heel erg lang geleden was dat ik de larven voor het laatst zag en nog steeds geen kevers tevoorschijn had zien komen. Het hout wilde ik gaan gebruiken voor andere larven. Bij het openbreken van de stam kwam ik er achter dat deze volledig was opgegeten van binnen en al snel trof ik de eerste volledig ontwikkelde imago aan in een holte in de stam. Wat een prachtige kevers, mijn hart begon sneller te kloppen! Nadat ik heel de stam doorzocht had, stond de volledige vondst op 3 vrouwtjes... Helaas dacht ik, wat een pech. Het enige wat nog over was, was een grote dikke tonderzwam welke op het stuk hout zat. Ondanks de mega harde structuur van de zwam besloot ik ook deze helemaal open te breken in de hoop toch nog een mannetje te vinden. En mooier kan het niet, ik vond midden in de tonderzwam een prachtig mooi mannetje, Wat mega mooi :D :D

Helaas is het heel lastig op foto vast te leggen hoe schitterend deze kevers zijn. Ik begrijp nu goed waarom ze ook wel rainbow stag beetle worden genoemd :P Ik weet niet wat gebruikelijk is maar volgens mij zijn de kevers behoorlijk aan de maat! Ik ben erg blij met mijn nieuwe kevers iedd
Bijlagen
IMG_20180425_001440.jpg
IMG_20180424_215512.jpg
IMG_20180424_213450.jpg
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Wat een resultaten Arthur. Prachtig!

Ik heb inderdaad nog een trio zitten. Helaas hebben die tot op heden nog niet voor nageslacht gezorgd. Dat zal de tijd dus moeten uitwijzen.
Maar als er eitjes of larfjes gevonden zijn laat ik dat natuurlijk weten!

Succes met deze mooie rakkers.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Erg mooie soort Arthur. Jaren geleden heb ik deze soort ook gehad. Helaas slechts zes vrouwtjes, maar ik heb wel echt genoten van ze. Ze leven ook nog eens behoorlijk lang.

Ik heb trouwens wel even de titel aangepast in de juiste spelling voor deze gave soort.
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Echt heel erg mooi zeg! Gefeliciteerd! Ik hoop voor je op veel larfjes :)
Live, Larf, Love
Gebruikersavatar
Inge
L2
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 14:24

Bericht door Inge »

Oh wauw Arthur, wat een mooie kevers :o
Ik kan heel goed begrijpen dat je hart sneller ging kloppen, echt iets om trots op te zijn!!
In het bezit van:
Pijlgifkikkers: Dendrobates auratus Costa Rica, Phyllobates vittatus
Kevers: 11x Mecynorrhina Torquata Ugandensis
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Bedankt!!

Hmm dan lijkt het erop alsof de meeste van ons die het geprobeerd hebben geen geluk hebben gehad. Laten we hopen dat ik dat wel heb en er mooie nakweek mag komen :P
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Wat gaaf! Dat zijn hele mooie resultaten Arthur! Ook het formaat is zeker niet mis! Toch mooi hoe dat je zo verrast kan worden als je denkt dat het niet gelukt is.

Zelf heb ik ze nooit gehad, al zou ik ze graag eens proberen. Heb stapels aan witrotstammen maar slechts een handje vol tijd..

Mark van Bergen heeft ze wel al jaren en volgens mij ook met veel succes. Wellicht dat je hem kan benaderen voor eventuele tips en tricks?

Succes ermee en hou ons zeker op de hoogte van de resultaten! :)
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

haha inderdaad, dat maakt deze hobby ook zo mooi :lol:

Bedankt voor de tip!
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

61mm!!!! Dat is een serieus resultaat!!!! Onwijs mooi! Ik hoop alleen wel dat je vrouwtjes hebt... Op de foto's staan twee mannetjes.. Vrouwtjes hebben een groefje in de lengte midden over het bortstuk en hebben nog kleinere kaakjes dan het kleinste getoonde mannetje. Ook hebben ze rijen kleine putjes (stippen) in de dekschilden. Overigens staat muelleri ook op mijn lijstje om weer eens te kweken. Later dit jaar ga ik ze vrijwel zeker weer eens aanschaffen.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Donders Ewoud, ik schrik me helemaal kapot! Was er heilig van overtuigd dat dit een koppeltje was dus vreesde even dat ik alleen mannen zou hebben :shock:

Snel even de fototjes terug gekeken en gelukkig vond ik deze... Vrouwtjes toch?! :roll: :mrgreen:
Bijlagen
IMG_20180424_213411.jpg
IMG_20180424_212914.jpg
Plaats reactie