Kevers in Portugal

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ja Maarten helaas is het stoeien met de de upload grootte. Ook ik zit te klooien omdat mijn foto's steeds te groot zijn. Maar al met al een geweldige foto hoor ! Heb je er nog meer kevers gespot in de tussen tijd
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Lucanus cervus cervus is bij ons in België de laatste jaren zeer sterk achteruit gegaan. Door de toenemende versnippering / vernietiging van hun leefgebied (natuurlijk loofbossen) alsook de toenemende intensieve landbouw (waarbij nog steeds gretig gebruik gemaakt wordt van chemicaliën / pesticiden desondanks een komende wetswijziging) en urbanisatie (sterke vervuiling), kunnen de larven zeker niet meer tot hun volle gewicht / grootte groeien door voedselgebrek en genetische versnippering / degradatie.

Exemplaren van boven de 7 cm zal je hier in België zelden nog tegenkomen... Ook in Wallonië zijn er niet veel plekken meer waar deze soort nog veelvuldig voorkomt.
Het beschermen van deze soort doe je niet door de kevers zelf te beschermen, maar hun leefgebied te behouden en vooral terug uit te breiden.

Ik weet nog enkele plekken in Frankrijk waar de volwassen mannetjes naar het schijnt zelfs 90 mm kunnen halen: Les Landes is naar het schijnt een echte hot-spot voor L. cervus cervus.

@ Maarten: heb je deze man kunnen meten?
Plaats reactie