Mislukte verpopping M.t.ugandensis

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Mislukte verpopping M.t.ugandensis

Bericht door bas »

Oké, ik geef het toe. Het is niet het meest smakelijke gezicht. Toch vond ik het een bijzondere gebeurtenis en dat wil ik graag delen met eenieder met een sterke maag. ;)

Deze M.t.ugandensis is gestorven tijdens de verpopping en dat kan bijna niet letterlijker. Bij de overgang van pre-pop naar pop scheurt de huid van de larve open en wurmt de pop deze als een soort van slaapzak van zich af. Daarbij breekt het kopschild van de larve in drie stukken, wat goed te zien is op de foto's. Het kan wel eens voorkomen dat de huid van de larve nog zo stevig is dat deze niet netjes doorscheurt of dat de pop te zwak is om de huid goed van zich af te werken. In dat geval gebeurt wat op deze foto's te zien is. De pop sterft terwijl hij nog in de huid van de larve zit.

Erg mooi is het niet. Maar de foto's laten wel een proces zien dat normaal verborgen blijft in de cocon, waardoor het toch een beetje een educatieve waarde heeft.
Bijlagen
4 copy.jpg
3 copy.jpg
1 copy.jpg
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Het is inderdaad heel sneu voor her diertje...
Maar, zoals je zegt is de educatieve waarde een goede reden om foto's te plaatsen.
Ikzelf vind het heel mooi om een kijkje te hebben mogen nemen in het allerlaatste stadium van de pre-pop.
Iets wat je inderdaad nooit te zien krijgt. Dank daarvoor!
Hopelijk heb je verder nog mooie imago's in de dop... ;)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

:D Mooi weergegeven ! Heel duidelijk zo met deze foto's
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik had helaas geen flitser bij de hand en moest een gloeilampje gebruiken voor wat belichting. Vandaar de oranje kleur. De pop begon al snel steeds bruiner te worden en het werd er niet mooier op. Maar goed, voor een kijkje in de cocon bij de verpopping vond ik het wel leuk.

Ondanks dat het natuurlijk zonde is wanneer zoiets gebeurd heb ik nog meer dan genoeg cocons liggen, dus ik hoef niet bang te zijn dat ik mijn kweek niet door kan zetten.
Plaats reactie