Costa Rica kevers

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Costa Rica kevers

Bericht door Pim »

Net terug uit Costa Rica en ik ben een paar kevers tegengekomen, minder dan ik gewild had, maar toch. Bij deze even een paar foto's om te delen. Wellicht dat jullie de ondersoort van de Dynastes hercules en Megasoma elaphas (zo'n grote had ik nog nooit gezien, echt een joekel) kunnen herkennen. Ik maakte de fout door de "eigenaar" te vragen welke ondersoort het was. :D Toen ik de soortsnaam noemde keek hij me met grote ogen aan. "No sir, just rhino beetles". Natuurlijk, hier weten we "veel teveel" details over onze geliefde kevers, maar daar leeft de verbazing over hen niet zo onder de bevolking als hier op het forum. Ook nergens iets van souveniers met een kever erop tegengekomen. Dan maar niet. Hier de foto's:
Bijlagen
Megasoma elephas .... (Denk wel 20cm!)
Megasoma elephas .... (Denk wel 20cm!)
Dynastes hercules ......
Dynastes hercules ......
Welke soort is dit?
Welke soort is dit?
Gebruikersavatar
Titus
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 11:50

Bericht door Titus »

Ja, leuke vakantie is dat !

Loopt het seizoen voor megasoma daar nu op zijn einde ?
An inordinate fondness of beetles.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »


Titus schreef:Ja, leuke vakantie is dat !

Loopt het seizoen voor megasoma daar nu op zijn einde ?
Zeker een leuke vakantie. Het seizoen voor Megasoma zou zeker op zijn einde moeten lopen, aangezien het regenseizoen er aankomt of inmiddels al is. Wij hebben niet heel erg veel regen gehad, wat volgens de bevolking al een uitzondering was in mei. Voor Dynastes zou het seizoen net moeten gaan beginnen, dus wellicht zaten we er net op het goede moment, tussen de twee seizoenen in.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Erg leuk dat je een paar van die reuzen hebt gezien! :)

De eerste is natuurlijk gewoon Megasoma elephas (sinds recent gewoon nominatief zonder ondersoort, ervoor was het Megasoma elephas elephas). 20 cm zou erg sterk zijn, maar 12-13 cm zou wel kunnen. Jammer dat je hem niet gemeten hebt. Je mocht er zeker ook geen terug meebrengen? :)

De Dynastes hercules is 100% ssp. septentrionalis. Deze is in Europa qua kweekbestand op nieuw aan het slinken.

De derde kever lijkt mij een type Plusiotis/Chrysina -achtige soort, maar dewelke... Er zijn er erg veel in Costa Rica (de meeste prachtig zilver/goud, groen...).

Mvg,
Tom
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Wauw! Blijft toch gaaf om die beesten te zien waar ze thuis horen. Goed, gepresenteerd op een mooi stukje suikerriet is nou niet echt het natuurlijke habitat. Maar anders zijn ze zo lastig te vinden! Ik kan me nog herinneren dat ze daar vaak mee stonden te azen op toeristen bij de bananenplantages van Del Monte of Dole.

Ik was alweer helemaal vergeten dat Costa Rica op de planning stond. Hebben jullie een mooie vakantie gehad?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Tom, deze was behoorlijk groter dan ik tot nu toe in gevangenschap gezien heb. Echt heel fors. Had geen meetlat mee natuurlijk, maar heb net met een lineaal gekeken en denk dat die gemakkelijk 15cm was. De hoorn was ook enorm. Het was bij iemand die kokosmelk verkocht, inderdaad bij een bananenplantage. Nee, ik heb niet overwogen om deze te kopen en mee te nemen. Het was bovendien aan het begin van de vakantie, dus dan had die de rest van de vakantie mee gemoeten. Weet ook niet of de douane zo blij geweest zou zijn.

De vakantie was inderdaad erg mooi. Wel een uitdaging die enorme hoge luchtvochtigheid. Weet niet of ik dat nog eens zou doen.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Pim,

Als die echt zeker 15 cm mat, dan heb je meer dan waarschijnlijk het absolute wereldrecord misgelopen (hiervoor had ik zelfs de douane proberen te omzeilen :P ). Het voorlopig wereldrecord bij Megasoma elephas ligt op 131 mm oftewel 13,1 cm.

Alvast een leuke reis gehad dan! :)

Groeten,
Tom
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Tom, jammer dat ik dan een wereldrecord misgelopen ben. Wie heeft het nu? Ben wel benieuwd of het een wildvang (zoals deze) is, of kweek. Wellicht dat dat ook verschil kan maken.

Douane omzeilen met een levend dier vond ik dit keer niet het beste idee voor mij. Zou iets teveel voeten in de aarde gehad hebben.
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Ik heb nooit problemen bij de douane met met allerlei insecten, alleen zijn die wel altijd een stuk kleiner en in Europa…
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Nicolai,

Heb gemerkt dat de douane daar behoorlijk goed controleert, aangezien er andere zaken dan dieren veelal over de grens gesmokkeld worden ;) . Het risico om daar aangehouden te worden wilde ik niet lopen. In Europa met kleinere soorten (en kortere vluchten) is het een kleiner probleem lijkt mij.

Ik heb nog even verder gekeken op internet en het lijkt me dat de derde soort Phyllophaga crena is. Het is een kever van ongeveer 2cm, dus dat zou wel kunnen kloppen. De Chrysina soorten heb ik niet in lichtbruin gezien op internet, maar voornamelijk hele mooie glanzende kleuren.
Plaats reactie