Phalacrognathus muelleri

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Iemand enige ervaring met de verpoppingsduur van deze soort? 'For the love of...' zegt 30 dagen. Ik heb een eerste die aan het verpoppen is, vorige maand nog een mooie L3, nu een witte pop. Op het eerste zicht had hij kleine mandibels maar de mannetjes pompen die nadien nog op bij deze soort. Misschien over 3 weken nog eens gaan gluren hoever het ermee staat. Een andere larve heeft heel zijn houten blok volledig verpulvert sinds vorige maand. Er zitten drie larven in een houten blok, de rest heb ik in kinshi flessen. Zou ik deze dan best overplaatsen naar een kinshi fles of kan die ook in los substraat verpoppen?
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Om weer eens een oud onderwerp aan te snijden.... :D

Ik heb ook larven van de soort gekocht, na een hele slechte ervaring een paar jaar geleden ga ik het toch weer proberen.

Ik wil ze gaan houden op witrot, alle tips zijn welkom!
Waar ik voornamelijk benieuwd naar ben is in welke vorm het witrot het beste gebruikt kan worden;
- het beste vermalen en in een bak gestopt, hard aangedrukt of juist erg los
- of beter in de staat van 'boomstam/houtblok'
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo Arthur,

Los fijngemalen hout combineer je best met dikke stammen witrout hout (letterlijk waar de paddenstoelen uit kunnen voortspruiten); de stammen graaf je dan best in met hierrond het fijngemalen hout en er mag zelf een kleine laag humus op om de vochtigheid wat te bewaren. Trouwens, de larven lijken steeds een ruimte te creëeren in de stam om te kunnen verpoppen.

Alvast succes ermee! ;)

Groeten,
Tom
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Bedankt Tom, hier heb ik wat aan!!
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Zoals gewoonlijk, voldoende geduld en het komt goed. Vandaag nog eens gaan piepen en de kever was helemaal klaar om actief te worden. Bij toeval ook direct een bijzondere kleurvariant, rood. Iemand een idee waar ik info vind over die kleuren? Nu wachten op een partner met dezelfde kleur?
Bijlagen
DSC_0836.JPG
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Dat is een apart kleurtje! P. muelleri wordt op moment in verschillende varianten gekweekt, waarvan de rode en zwarte naast natuurlijk de originele variant de meest bekende zijn. Wellicht heb je een rode kweeklijn te pakken? Een mooi beestje is het sowieso!
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Is selectief kweken met deze soort ook al begonnen? Zou wel heel erg jammer zijn. De oorspronkelijke kleur is gewoon al erg mooi. Eigenlijk mooi genoeg.
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Met die drie kleuren was ik al mee maar op het Duitse forum hebben ze het over bv. Green en super green en nog een aantal termen waar ik niet mee kon volgen. Ook de overerving van deze kleuren licht blijkbaar veel meer vast dan bv. bij MTU. Zover ik het Duits kan volgen, kan je bepaalde kleuren kruisen en zeker zijn welke kleur de nakomelingen zullen hebben. Ik zal het nog eens in detail moeten lezen of daar mijn vraag posten.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Inderdaad is supergreen ook zo'n variant. Daar is al het rozerood uit gekweekt. Blauw schijnt ook langzaamaan op te komen. Weer zo'n stuk gekkigheid uit Japan wat in Duitsland goed aanslaat. Persoonlijk zou ik ook uitsluitend voor de naturelvariant kiezen. Die blijft het mooist.
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

In de natuur komt naast de wilde vorm, zeer zelden rode en groene exemplaren voor en blauw is nog veel zeldzamer. Bij de kweekvormen spreekt men daarboven nog van bruin, zwart, paars, ... Maar ik snap nog steeds niet wat het verschil is tussen supergreen en green en red and superred tenzij ze bedoelen dat de dieren genotypisch rood of groen zijn en dus ook 100% die kleur geven. Ik ben een beetje op de genetica hierachter aan het broeden dus wie me hierbij kan helpen.
Plaats reactie