Geotrupes Mestkever

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Super Joey
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 16:09

Bericht door Super Joey »

de imago's van deze soort (Geotrupes vernalis) leven normaal gesproken van mei tot oktober in het wild. Alleen de larven overwinteren ondergronds. Je hebt dus indrukwekkende resultaten behaalt. :P
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

De kevers zijn al veel eerder in het jaar te vinden hoor. In maart ook al. Nou dat is niet mijn verdienste hoor. Ik denk dat dat dan door de constante temperatuur en het altijd aanwezig zijn van voedsel is. ze hoeven nergens moeite voor te doen. Het ontbreken van mest kan wellicht ook betekenen dat ze energie sparen omdat ze geen mest ballen hoeven te draaien en ondergronds hoeven te brengen. Ideale omstandigheden voor een langere levensduur.
Super Joey
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 16:09

Bericht door Super Joey »

Wikipedia zei van mei tot oktober, maar die heeft ook niet altijd gelijk :lol: . Je hebt wel de ideale omstandigheden inderdaad.
Domien
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 18 dec 2016, 17:08

Bericht door Domien »

Heb je facebook?

Ik ken via een facebook een Australische onderzoeker die op zoek was naar mensen die Europese mestkevers kweken, tot nu toe nog tevergeefs.
Huidige soorten:

Eudicella (cyprolais) Hornimanni
Protaetia (eupotosia) Mirfica
Pachnoda Aemula
Mecynorhina Oberthueri
Mecynorhina Ugandensis
Allomyrina Dichotoma
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Grappig dat dit onderwerp nu word aangehaald. Heel toevallig vond ik gister op de veluwe een (nog) levend exemplaar met 3 horens. Bijna vergelijkbaar met het uiterlijk van een atlas kever, heel gaaf om te zien :D Heb er vaak naar gezocht maar nooit gevonden en nu vond ik hem bij toeval :ugeek:
Super Joey
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 16:09

Bericht door Super Joey »

Die driehoorn mestkevers ben ik ook wel eens tegengekomen. :D Lijkt echt op een heel exotisch diertje! :lol:
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

De meest algemene mestkever in bossen is geotrupes stercoriarius, niet vernalis. Op een warme winterdag kan je ze wel eens vinden dus zou me niet verbazen als ze meerdere jaren leefden.

Een vriend van mij kweekte vroeger een paarse mestkever uit Griekenland. Hij deed dat met veel rotte bananen die de Kevers gebruikten om eieren af te leggen. Misschien dus eens een overlijden banaan ingraven.

Driehoornmestkever is een wintersoort, na maart april vind je ze niet meer. Redelijk algemeen op zandbodem.
Loopkever
Ei
Berichten: 13
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 16:08

Bericht door Loopkever »

Mestkevers gaan toch dood als het winter word?
Na de paring of eitjes afzetten vallen ze om en als je ze dan weer rechtop zet vallen ze weer om dat heb ik wel eens gelezen en gezien.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

De Geotrupes gaan hier altijd lang mee. Dat ze omvallen kan ook zijn dat ze zich dood houden. Daar zijn ze erg goed in. Kan het zijn dat ze zulke diepe lange gangen graven dat ze niet door de vorst kou geraakt worden simpelweg omdat ze te diep en warm onder de grond zitten ?
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo Ruby,

Het klopt wat je zegt. Mestkevers hebben over het algemeen een relatief groot areaal nodig om te (over-)leven en graven ook erg diep in de bodem.
Ze kunnen naar het schijnt gangen tot en met 1,5-2 meters diep graven.

Daarin brengen ze dan de zgn. "mestbollen" met eitjes in en de larven ontwikkelen zich dan ook diep in de bodem. Geen idee of een volwassen mestkever de winter overleeft en/of meerdere jaren kan leven.

Mestkevers kweken is over het algemeen niet echt interessant (althans niet voor de pure keverkweek hobby - eerder meer voor de wetenschap/biologie dan). Laten we zeggen dat je dan vrijwel een grote zandhoop, een aantal kilo's mest (paarden- of koeienmest schijnt in trek te zijn) en dus ook vel ruimte moet voorzien. Leuk, zeker voor het huishouden. ;)

Mvg,
Tom
Plaats reactie