Bejaarde mecynorhina :)

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bejaarde mecynorhina :)

Bericht door bas »

Gister realiseerde ik me dat mijn Mecynorhina polyphemus confluens nog altijd springlevend zijn, en dat terwijl ze begin augustus zijn uitgekomen. Al 7,5 maand leven deze giganten! Ondanks dat ze ongeveer alle poten verloren zijn vochten deze heren gister nog om de laatst overgebleven dame, waarna er nog gepaard werd. Zelfs terwijl ze al voor meer dan 200 larven aan nakweek gezorgd hebben. Ik ben benieuwd hoe lang ze het nog volhouden, maar dat ze voor een recordleeftijd gaan is mij wel duidelijk :)
Bijlagen
Untitled.jpg
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Wauw! Dat is nog eens indrukwekkend!
Ik las al in een eerdere post van vandaag dat deze soort vrij oud kan worden.
Geldt dat ook voor de MTU?
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Dat vond ik ook al. Vandaar dat ik er toch een post aan wilde wijden.

Ik moet bekennen dat dit de eerste generatie M.p.confluens voor mij is. Dus of dit een representatieve leeftijd is weet ik niet. Dat hij respectabel is, twijfel ik niet over. Mijn M.t.ugandensis en M.t.immaculicollis hebben tot nu toe gemiddeld zo'n maand of 4 geleefd. Maar ook daar heb je kevers tussen zitten die kort of juist erg lang leven. Zelfs wanneer ze onder exact dezelfde omstandigheden leven. Zo is de natuur, zullen we maar zeggen.

De mannen waren in deze generatie erg groot (68 en 70mm), waardoor ik ervan uit ga dat ze onder zeer gunstige omstandigheden zijn opgegroeid. Dit zal zonder meer, naast de grootte, ook tot uiting zijn gekomen in de lange levensduur. Tenminste, dat is mijn interpretatie. :)
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Deze knoeperds waren al indrukwekkend en nu ze zo oud weten te worden helemaal!
Ik durf even niet te zeggen hoe oud ze bij mij worden maar allicht niet zo oud :P
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Dat is zeker een knappe leeftijd!! En dan nog paren ook!! Jaaaa, mijn respect heeft ie!
Rick97
L2
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:41

Bericht door Rick97 »

Ze hebben ook echt indrukwekkende horens!
Als de nakweek ook maar in de buurt komt van deze giganten heb je een indrukwekkende stam!
Insecten zijn ondergewaardeerde huisdieren...
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Dit is al de tweede generatie nakweek, dus wat dat betreft hebben ze zich wel bewezen. Uitzonderlijk snelle ontwikkeling en uitzonderlijk forse exemplaren. Hopelijk kan ik de lijn nog even voortzetten.
Plaats reactie