HowTo: Foto's verkleinen

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

HowTo: Foto's verkleinen

Bericht door Peter »

Omdat niet iedereen achter een groot breedbeeld scherm zit en om toch goed je foto's te kunnen tonen is het handig om je foto's aan te passen aan een handzaam kleiner formaat.
Als moderators zijn wij genoodzaakt het forum leesbaar te houden en daarom heb ik ingesteld dat er vanaf heden dan ook geen foto's mogen worden geplaatst die groter dan 900 bij 900 pixels zijn.

In deze how to word je aan de hand van wat stappen uitgelegd hoe je je foto's kunt verkleinen naar een handzaam formaat.
Omdat ik er niet van uitga dat iedereen hier Photoshop in zijn bezit heeft heb ik The GIMP gebruikt. Deze is hier gratis te downloaden.

Installatie The GIMP
1. We openen het gedownloade bestand door er dubbel op te klikken.
2. We klikken op 2 maal achter elkaar op Next >.
3. We klikken op Finish.

Foto openen
4. We openen The Gimp (dit is mogelijk automatisch gebeurd als je het vinkje bij finish hebt laten staan)
5. We zoeken de foto op die we willen bewerken en slepen de foto naar het hoofdvenster (grote grijze vlak met het menu Bestand Bewerken ...)
Zoals je ziet is de foto nu geopend in The GIMP

Foto bijsnijden
6. We willen de kever uit de foto knippen dus pakken we de scapel uit het werkschapsvenster: Afbeelding (je kunt ook op shift + c drukken op je toetsenbord)
7. We maken nu een selectie door een vierkant te trekken over de foto zoals we dat willen uitsnijden.
Zoals je ziet wordt het restafval rond het uit te snijden gedeelte nu donker
8. Je kunt de selectie eventueel aanpassen door 1 van de vier hoekpunten op te pakken en te verslepen.
9. Vervolgens druk je op ENTER op je toetsenbord en de foto is uitgesneden.

Foto verkleinen
10. Om de foto te verkleinen gaan we in het menu naar Afbeelding en kiezen voor Afbeelding schalen Zoals hieronder is weergegeven:
Afbeelding
11. Er opent zich nu een nieuw venster. Vervolgens pas je de hoeveelheid pixels (beeldpunten) aan. Op het forum is 900x900 toegestaan maar dit is nog tamelijk groot. 800 x 600 pixels is ook groot genoeg.
Afbeelding
12. Vervolgens klikken we op schalen en de foto is verkleind.

Foto opslaan
13. We gaan naar Bestand en kiezen voor Opslaan Als (of we drukken op Shift+Ctrl+S op het toesenbord)
Afbeelding
14. Er opent zich nu een nieuw venster en in het veldje naam passen we de naam aan. (we noemen kever.jpg bijvoorbeeld kever_bewerkt.jpg)
15. Vervolgens klikken we op 'Opslaan'.
16. We slepen de schuifbalk naar rechts zodat de kwaliteit op 100 komt te staan.
Afbeelding
17. We kiezen voor Opslaan.

De foto is nu aangepast en kan gebruikt worden op het forum. Ik wil nog even kwijt dat ik niet aansprakelijk ben voor fouten in deze how to en ook op geen enkele manier aansprakelijk ben voor verloren gegane foto's door verkeerd op te slaan. Sla altijd een kopie op van de foto die je gaat bewerken.
Met de GIMP kun je nog heel veel dingen meer dus ga er eens een middagje voor zitten.

Succes ermee, en als je er niet uitkomt stuur me een PB-tje!
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
simonvdr
Imago
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 05 dec 2011, 18:12

Bericht door simonvdr »

Of je gebruikt foto shop :D
psg 1,Psg 5,psg 9,Psg 270,Baardagaam,Pachnoda marginata peregrina,Morio,
Eudicella euthalia bertherandi
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

De handelingen in Photoshop komen redelijk overeen met The Gimp. Alleen is The Gimp gratis en Photoshop niet. :P
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Is de link om het programmaatje te downloaden nog up to date? Krijg iets van een opensource programma?

Link is van 2009.

Heb GIMP inmiddels ergens anders gedownload. Maar is inmiddels niet zo makkelijk meer... zoals hierboven wordt weergegeven :lol:

Helico.

Gaarne even updaten/Of weghalen de topic.
Plaats reactie