Phalacrognathus muelleri

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Plaats reactie
gaiaofzo
L2
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 jun 2015, 20:13

Phalacrognathus muelleri

Bericht door gaiaofzo »

Deze heb ik zondag op de beurs gekocht, en toen ik net ging checken vond ik hem zo.
Is dit goed? Of niet.
Al mijn andere larven hebben dit nog nooit gedaan..
Bijlagen
DSC_0260.JPG
gaiaofzo
L2
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 jun 2015, 20:13

Bericht door gaiaofzo »

Het tweede doosje heeft dit ook. Wat eerst niet zo was
Bijlagen
DSC_0261.JPG
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Gaia,

Dat kan wel eens gebeuren hoor. Zo'n larfje zoekt gewoon een plek op waar hij of zij zich prettig bij voelt om vervolgens weer ergens anders te gaan zitten. Vaak is dat onder op de bodem van een bakje, soms is dat boven op het substraat.

Ik zou het wel in de gaten houden. Indien ze hier lange tijd blijven liggen zou ik gaan kijken wat daar de oorzaak van kan zijn.
gaiaofzo
L2
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 jun 2015, 20:13

Bericht door gaiaofzo »

De reden dat ik dit vroeg Is van de 4 larven doen 3 precies dit. En ook allemaal aan de bovenkant in een "perfect" rondje.
Mijn andere larven "Wat er ondertussen heel veel zijn" doen dit allemaal niet.
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Ik zou het dan toch wel goed in de gaten houden, mochten de opgerolde larven namelijk niet meer veel rondkruipen maar een 'rechte plank' worden en gaan verkleuren naar oranje, roze of grijs dan kan dit oprollen een effect van nematoden zijn geweest :(
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Naar mijn weten gedragen alle lucanus soorten zich zo. De larven maken een kamer en eten van hieruit hun omgeving op. Ik zou me nog nergens druk om maken....
gaiaofzo
L2
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 jun 2015, 20:13

Bericht door gaiaofzo »

Dat is heel fijn om te horen :)
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Arietuur schreef:Naar mijn weten gedragen alle lucanus soorten zich zo. De larven maken een kamer en eten van hieruit hun omgeving op. Ik zou me nog nergens druk om maken....

Inderdaad graven lucanidae vaak een gat van waaruit ze opereren, maar een holte aan het oppervlak is wel gek. Goed in de gaten houden en als de larf krimpt of er slechter uit gaat zien het substraat iets vernatten en de larf ondergraven.
Plaats reactie