Oesterzwam

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Plaats reactie
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Oesterzwam

Bericht door thanh2468 »

Mijn oesterzwammen die ik een tijd geleden geplant heb op houtblokjes, groeien verbazingwekkend snel. ik denk dat het makkelijk is om kinshi te maken, het verschil is alleen de grootte van de houtsnippers. De beukensnippers zijn slechts 1 keer overgoten met kokend water.
Bijlagen
image.jpg
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Toch knap, gaaf en interessant dat het lukt! Oestwerzwam schijnt enorm sterk te zijn en andere schimmels soms wel weg te kunnen concurreren. Kun je je werkwijze toelichten? Hoe heb je precies je oesterzwammen "geplant"? Heb je de flesjes ook ontsmet? Hoe groot zijn de beukensnippers, wat was het entmaterial (aangetast houtblokje, sporen, voorbewerkt plugje)? Ik ben erg benieuwd!
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Eigenlijk heb ik niets speciaals gedaan. Ik heb een paar plastic flessen gevuld met beukenhout/ bodembedekker, blokjes van 0,5cm. De blokjes overgoten met kokend water en daarna geplaatst in de fles met 2 deuvels. Na een paar maanden is de fles volledig wit.

Ik heb 1 fles waarvan de beukenblokjes niet overgoten werden met water. Ik heb daarom wat extra deuvels erin gestopt. Het resultaat is hetzelfde.

In elke fles waren een paar verontreinigigen maar die lijken geen effect te hebben.

Ik heb nu ook glazen potten gevuld die ik eerst 15minuten gekookt heb. Daarna de deuvels erbij en de schimmel verspreid zich heel snel. Het verschil is dagelijks merkbaar.

Ik heb ook elfenvankjes verzameld in het bos. Geen T.versicolor maar T.gibossa. Deze schimmel groeit traag, maar het lukt.

Ik heb nog niet getest met beukenmeel maar dat zou normaal hetzelfde resultaat moeten geven.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Wat gaaf dat het zo gelukt is ! Dat bied perspectief. Heb je het met bodembedekking beuken snippers voor huisdieren gemaakt ?
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Ja, bodembedekker die niet behandeld is met chemische producten.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

De deuvels, die heb je ergens gekocht, of zelf gemaakt? Omdat je zelf vanuit het bos elvenbankje hebt meegenomen en het daar ook mee lukt, vraag ik me dat af. Als je ook zelf een oesterzwam kunt meebrengen en daarmee de zaak op gang kunt krijgen is dat natuurlijk ook handig! Oesterzwammen zijn wel te vinden. Ik heb dat al eens geprobeerd, maar behalve een uiteenvallende witte pluk schimmel groeide in mijn poging niets positiefs.
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Je kan ze online kopen of een stuk besmet hout zoeken in het bos, als er paddestoelen op groeien, weet je over welke soort het gaat. In het hout zit nog mycelium en de draden zullen zich proberen te verspreiden naar ander hout. Als je het stuk hout in een voedingsbodem zet, tarwe, kan je broed maken. Als je even googled vind je veel informatie.

Je kan ook alleen de paddestoelhoed meenemen en een sporenprint maken, dan op tarwemeel zetten en dan krijg je broed. Dit laatste is wel moeilijker.

Ik heb zelf de deuvels gekocht voor de gemakkelijkheid en de elfenbankjes op een tak gevonden.
Plaats reactie