Mecynorhina torquata ugandensis

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Bijna een jaartje verder en al een paar MTU zien komen en gaan. Ik heb net al mijn MTU larfjes bekeken en ik ben zeer blij dan een larve van 50+ gr eindelijk een cocon heeft gebouwd. Dat wordt een mega mannetje 8-) . De larve heb ik vorig jaar van Bas gekocht, op 10/1 was die L3 geworden (23gr); 16/3: 34gr; 26/6: 44gr; 21/8: 50gr en nu dus een coccon van 65 gr. Twee andere larven van hetzelfde lot zitten al aan 42gr.

Een andere larf uit hetzelfde lot weegt nog maar 18 gr. Bij de vervelling naar L3 is er iets misgelopen en er is dus een witte bult in het kopkapsel boven zijn kaken. De larve begon met 22 gr en is nu al zeer lang op een gewicht 18-19gr. Zou die het halen en een super klein MTU worden of gaat hij er op den duur toch onder door? Ik blijf het in ieder geval proberen.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Sow Arnwald, dat zijn nog eens gewichten!

Bij mij zijn de larven uit die lijn inmiddels allemaal al door hun verpopping heen. Ik meen me inderdaad te herinneren dat jij een aantal van de laatste larven van die generatie gekregen hebt, dus dat zou qua timing goed kunnen kloppen. Bij mij varieerden de formaten van minuscuul klein tot tegen de 8 cm, dus met die gewichten gaat dat vast goed komen. Mooi dat ze het zo goed doen bij jou en uiteraard zijn we benieuwd naar de resultaten!

Wat de misvormde larve betreft. Zelf heb ik zoiets nog niet eerder meegemaakt, dus in hoeverre de vervorming een effect gaat hebben op de overlevingskansen kan ik niet zeggen. Ook kunnen larven lange tijd op een bepaald gewicht blijven hangen zonder dat het problemen met zich meebrengt. Wanneer een larve echter in gewicht afneemt wordt het al meer twijfelachtig. Ik zou het even afwachten. Wie weet haalt ze het nog wel.

Succes!

Bas
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Ik zal het in ieder geval proberen. Maar 5 gram verliezen en dan gedurende 8 maand op hetzelfde gewicht blijven hangen, lijkt me geen goed voorteken.
Laatst gewijzigd door Arnwald op di 10 jan 2017, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

En jawel hoor. Die larve van 18 gr heeft dus een cocon gemaakt. Het lijkt meer op een cocon van een Groot mannetje Eudicella dan op Mtu dus zal de kleinste ooit worden.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Zo zie je maar weer dat geduld hebben zich loont! Ben benieuwd of 'ie het gaat halen en of we straks een foto van een mini mecynorhina langs gaan zien komen. :)
Plaats reactie