Megasoma elephas elephas feestje

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Dank iedereen! Inmiddels zijn er weer drie mannetjes en twee vrouwtjes uit de pop gekomen. De poppen zijn nu opperdepop. De slotsom: 7 mannen en 6 vrouwen, waarvan 1 vrouw de dekschilden niet helemaal heeft gesloten. Verder alles perfect. Tevree!!

@Hansje Pansje: voor deze kweek heb ik geen flakesoil gebruikt. De kevers zijn op een mix van humus en witrot hout grootgebracht. Verder geen additieven zoals kattenbrokjes of zijdevlinderpoppen.

@Cetonio: ik weet het exacte record niet, maar 13 cm zal ongeveer de max zijn.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Cetonio schreef:Wat is hun record van lengte eigenlijk?
13,1 cm om exact te zijn. ;) Record gevestigd in Japan. Eindgewicht van de larf was om en bij de 180 g.
Ik heb er zelf eentje van 12,8 cm in collectie; dit zijn echt wel kanjers!

Heel knappe mannen daar Ewoud!!! Heb je trouwens gemerkt dat één mannetje bleker is dan de andere 2, of is dit schijn?

In Europa heeft trouwens een Britse kweker vorig jaar een man van 125/126 mm opgekweekt (eindgewicht 161 g); ik gok dat dit wel het Europees record zal zijn.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

13,1 cm!! Tsjee, laat dat mijn doel voor de volgende generatie maar eens zijn..... Beetje onhaalbaar ben ik bang. Dank Tom voor t compliment. Ik had gehoopt op mannen van boven de tien cm en ik denk dat in de laatste uitkomsten er een of twee van die grootte bij zitten. Nog niet bijzonder spectaculair, maar zeker mooi. Inderdaad variëren ze in kleur, maar het zou me niet verbazen als dit met het verdere uitharden nog gelijk trekt. Ik hou het in de gaten. Mocht trouwens nog iemand een mannetje nodig hebben: ik heb over...
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hey Ewoud,

Wellicht niet geheel on-topic, maar wat voor onderkomen gebruik jij om je Megasoma in op te kweken? Ik zou er graag ooit aan beginnen, alleen vrees ik dat ze heel veel plek in beslag nemen. Het is in ieder geval goed om te zien dat je met materiaal uit het bos zo'n grandiose resultaten kan behalen :)
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

De larven zitten in relatief kleine bakken. Daar zal geen probleem liggen. In een bak van een liter of 15 gaan bij mij 6 larven. Ze gaan net zo goed in een groepje als solitair, maar bij groepsgewijze kweek verpoppen ze vaak gelijkmatig wat bij solitaire kweek minder kansrijk is. Het opvallende was dat de larven uiteindelijk allemaal verpopten aan één kant van de bak. 6 cocons, 4 man en 2 vrouw, op een oppervlakte van nog geen 30 x 30 cm.

De volwassen kevers zitten in een glazen terrarium/aquarium van, ik schat, 70 cm breed, 50 cm diep en 60 cm hoog, met een laag substraat van een cm of 30. Daar gaan 4 vrouwtjes in en een nog nader te bepalen aantal mannetjes. Ik heb kleinere aantallen vrouwtjes ook met succes in kleinere bakken laten leggen. Het is zeker het overwegen van een poging waard. Ze zijn zo gaaf!! Alleen duurt het een beetje lang om ze volwassen te krijgen....
Laatst gewijzigd door ewoud op do 10 sep 2015, 12:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Merci voor de info!

Aan wat voor dimensies moet ik denken voor de larven? Ik meen dat jij 6 cocons in een enkele bak had. Ik neem aan dat het een 50 liter bak was? Zet jij ze daar samen in vanaf L3? Of vanaf een bepaald gewicht?
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Owh, ik zie dat ik mijn aanpassing nog niet had bevestigd. Hierboven staat nu iets meer over de dimensies van de larvenbak.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Sow, dat biedt perspectief! Ik had veel grotere dimensies in gedachte. Ik zal stiekem eens op zoek gaan naar wat larfjes :)
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Als je drie maanden wacht kun je vast bij mij wel wat vinden :D .
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Misschien nog een lastigere vraag.. Kun je L3 larven die opgegroeid zijn in flake soil vervolgens op een humussubstraat met hout zetten? Ik zou me kunnen voorstellen dat het nogal een verandering is voor de larven en ben er dan ook niet zeker van dat dit vlekkeloos gebeurd. Iemand ervaring?
Plaats reactie