Nieuw uitgekomen

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Nieuw uitgekomen

Bericht door Pim »

Net weer een nieuwe kever gezien (links), die bij mijn Cetonia aurata larven (rechts) zat. De larven waren al iets groter, dus ik had het vermoeden dat ze een andere soort waren. Die larven heb ik dus apart gehouden en zie hier: volgens mij is het Protaetia aeruginosa. Iemand andere ideeën?
Bijlagen
image.jpg
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Mooi beest hoor! Waar komen de larven vandaan? Dat kan natuurlijk nog van invloed zijn op de determinatie.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

De larven komen uit zuid-Frankrijk. Daar komt Protaetia aeruginosa volgens mij ook voor.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Grappig Pim dat er toch een ander soort bij zat! Mooie kever!
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

idd. P aeruginosa
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Oh super vet ! Heb je er 1 of heb je al een koppeltje gespot ? Als er hier ook een verdwaalde bij zit dan zorg ik dat hij jouw kant opkomt voor een grotere kweek kans.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Inmiddels heb ik er drie, maar kan de geslachten niet onderscheiden. Wel grappig dat deze er tussen zaten. Degenen die Cetonia aurata van mij overgenomen hebben, hebben dus ook de kans dat deze er tussen zitten! Ik ben benieuwd.
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Die protaetia uit kroatie van mij zien er precies hetzelfde uit en het mannetje heeft ook geen streep op zijn buik maar heeft al wel met het vrouwtje gepaard.

Bij mij is het vrouwtje duidelijk kleiner dan het mannetje. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik me vergis en dat het andere soorten zijn maar dan zouden ze niet paren.
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Bij mij thuis liggen er al heel wat coconnen, spannend. Trouwens Pim je was op TV bij het klokhuis ;)
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Cetonio, dat klopt. Was alweer de derde keer dat ze het uitzonden. Het ze dus wel bevallen zijn denk ik. Ik vond het ook heel leuk om te doen.
Plaats reactie