Dynastes granti festijn

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Dank! En het wordt nog mooier! Twee dagen geleden kwam een nieuw persoonlijk record uit de pop. Een man waarvan ik hoopte dat hij 6,5 cm zou halen. Helaas net niet, maar met 6,3 cm een hele mooie knaller!! Hoewel het nu nog matig te zien is, denk ik dat dit exemplaar heel weinig zwarte stippen zal krijgen. Iets wat ik heel gaaf vind!
Bijlagen
granti groot1.png
granti groot 2.png
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

:shock: Wow netjes !
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Hoplakkee, een paring of 10 verder inmiddels. Ze nemen het er goed van!

De grote man (6,3 cm) is uitgekleurd en is nagenoeg stipvrij (op de foto nog ietsje vochtig), maar..... Hij is dood. In tweeën geknipt door een soortgenoot. Zo kende ik granti helemaal niet. Bij eerdere generaties gingen ze elkaar nooit te lijf, maar nu dus wel. Juist de grootste en mooiste in stukjes.... Zelfs het preparaat is nauwelijks de moeite waard....... Afijn, er is een volgende generatie op komst. Daar hou ik maar aan vast.
Bijlagen
g1.jpg
g2.jpg
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Nhee wat zonde !!! Hij was zo mooi :( Nou moet ik zeggen dat de andere ook heel mooi zijn hoor. Fijn dat het paren verder vlot verloopt.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Ai Ewoud... Mannetjes bij elkaar houden is zowiezo om problemen vragen. Ze gaan elkaar nagenoeg altijd te lijf (gewoonlijk in de natuur druipt de verliezer af, maar in een afgesloten bak lukt dat natuurlijk niet...).

In ieder geval, nu weet je wel dat je ze zeer mooi kan opkweken, dus op naar de volgende generatie! :)

Mvg,
Tom
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Inderdaad is mannen bij elkaar houden een risico, maar bij granti had ik nooit problemen... Maar dat waren dan ook veel kleinere mannetjes. Daar heb ik me op verkeken. Het is niet anders, de kweek loopt er wel om door.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Nieuws uit de grantikweek! Na een aantal maanden wachten heb ik de kweekbak op de kop gegooid om eens te kijken of de nakweek geslaagd is. Ik heb er zo lang mee gewacht, vanwege de enorm lange incubatietijd van de eitjes. Het kan tot 7 maanden duren, alvorens je een larf uit een eitje hebt getoverd!!!! Wat dat betreft was ik dus nog steeds aan de vroege kant met de zoektocht, die ik graag wat later had uitgevoerd om schade aan eitjes en te jonge larven te voorkomen. De vervroegde zoektocht had een reden: de bak droogde geleidelijk teveel uit, waardoor de noodzaak daar was de nakweek te "redden".

Ik had enorm gehoopt 40 stuks nakweek te scoren en dat is ruimschoots gelukt! Gisteravond vond ik 29x L1 en nog eens 27 dikke eitjes die hopelijk nog gaan uitkomen. Dat zijn dus 56 stuks nakweek!!!!! 1 larfje heb ik helaas platgedrukt bij het loswerken van het door de kevers tot beton verdrukte substraat. Dit resultaat biedt een hele mooie basis voor een volgende generatie en voor het opzetten van een grote kweekgroep bij verschillende kwekers. De soort is relatief zeldzaam in kweek, vanwege de vermeende moeilijkheid. Iets wat naar mijn idee niet nodig, maar wel zonde is. Voorlopig hou ik de nakweek echter nog even voor mezelf, tot ik zeker weet dat de larven het goed doen. Deze generatie probeer ik volledig op flakesoil en een beetje witrot hout groot te brengen, waarbij ik natuurlijk met extra proteïne (vlokreeftjes) aan de slag ga.

Nu hopen op nieuwe persoonlijke records van boven de 7 cm. In "For the Love of Rhinoceros and Stag Beetles" staat een afbeelding van een 8,5 cm grote granti. Dat record ga ik maar eens even proberen te breken :D .
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Nice going ! Dat is een flinke kweek geworden :D Geen verkeerd resultaat ;) Over het formaat; ik vond de 6,3 al in een bijzonder mooi resultaat...
Plaats reactie