Moddervette M.t.immaculicollis larve

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Moddervette M.t.immaculicollis larve

Bericht door bas »

Zojuist kwam ik deze moddervette larve tegen bij mijn M.t. immaculicollis groep. Net als deze knaap zullen er op korte termijn ook 6 dames verpoppen. Toch bizar om te zien hoe opgeblazen de larven worden tegen het eind. Deze was bijna twee duimen dik!
Bijlagen
1.jpg
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Inderdaad heel bizar! wat weegt dit biggetje?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

:o Dat is zeker een vette larf !! Super, oh je kunt zeker niet wachten tot hij zover is :D Gaaf dat gaat wat beloven die kweek !
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hoi Bas,

Hopelijk verpopt deze larf nog correct.

Het is soms zo dat dergelijke larven "opblazen", maar dat ligt meestal aan een ietwat te droog substraat. Daardoor ontstaan constipatieverschijnselen en houden ze simpelweg al hun opgenomen voedsel op.

Echter, deze ziet er nog wel gezond uit. Kroop hij goed weg?

Groeten,
Tom
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik heb het idee dat deze nog gewoon gezond was ja. Hij probeerde steeds weg te kruipen in het substraat tijdens het maken van de foto. Welliswaar op z'n rug, maar dat is volgens mij kenmerkend voor rozenkevers. Een ietwat droog substraat zou kunnen, want ik had al een paar maanden niet meer in de bakjes gekeken. Alle dames kwamen boven de 35 gram uit en sommige kleurden al aardig geel, vandaar dat ik dacht dat deze ook wel tegen de verpopping aan zou zitten. Ik ben door het maken van de foto vergeten dit exemplaar te wegen. Ik ben benieuwd wat 'ie gaat doen.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Geen paniek, alles begint hier mooi te verpoppen. Inclusief dit zwaarlijvig exemplaar :)

Heeft iemand ervaring met de verpoppingsfase van deze soort? Kan ik de cocons het beste laten indrogen zoals bij M.t.ugandensis, of is dat niet nodig?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Je kunt ze net zo als de ugandensis houden. Ben wel heel benieuwd wat hier voor pracht exemplaar uit komt :D
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Merci! Ik zal de cocons dan langzaam wat laten drogen.

Ik heb de Mecynorhina nu aardig mooi gesynchroniseerd lopen. Toen de huidige ronde M.t.ugandensis uitkwam ging de M.p.confluens verpoppen en nu, 2 maanden later verpoppen de M.t.immaculicollis en gaat de volgende generatie M.t.ugandensis over naar L3. Met wat geluk heb ik straks het hele jaar door Mecynorhina om naar te kijken :)
Plaats reactie