Mecynorhina kleurcombinaties

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Mooooi Rick ! Een plaatje
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Inmiddels kruipt hier langzaamaan de nieuwe nieuwe generatie M.t.ugandensis uit hun cocons. Grote kans dat ik de komende tijd geregeld wat foto's zal plaatsen van mooi-gekleurde exemplaren.

Voor nu lijkt mijn experimentje met het opkweken van een snelle en langzame groep aardig te lukken. Op de foto's is de verhouding te zien tussen een mannetje van de snelle groep die 31 gram woog voor de verpopping (51 mm) en vrouwtjes van de langzame groep die 40 en 42 gram wogen (60 mm). Ik ben benieuwd naar de mannetjes van de langzame groep.

Daarnaast is het eerste koppel zwarte M.t.ugandensis al begonnen met eitjes leggen. Dit mannetje ga ik ook kruisen met mooi gekleurde dames. Eens kijken wat dat aan kleuren en tekeningen op gaat leveren.
Bijlagen
3 copy.jpg
2 copy.jpg
1 copy.png
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Mooie kleuren bas, en ik ben ook heel benieuwd naar de lange cyclus mannetjes van je!
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Wauw! Mooi hoor!
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Voordat ik 3 weken geleden op vakantie ging heb ik de deksel gesloten van de twee bakken met M.t.ugandensis cocons om te voorkomen dat eventuele uitgekomen kevers zouden ontsnappen. In de bakken bevonden zich elk 18 cocons, met poppen uit verschillende kweeklijnen en verschillende cyclusduur. Het was dus een grote verrassing wat ik na 3 weken afwezigheid aan zou treffen.

Van de 36 poppen zijn er 8 uitgekomen. 3 Mannen en 5 vrouwen. 4 Van de korte cyclus en 4 van de lange cyclus. Helaas blijken de kevers van de lange cyclus het beduidend slechter de toen dan die van de korte. Heb ik bij de korte cyclus 0% uitval, dan moet dat bij de lange cyclus tegen de 50% liggen! Ondanks dat een koppel van de lange cyclus mooi en gezond is, is een ander stel gestorven vlak voor en tijdens het uitkomen. Bijzonder balen als mooie grote kevers sneuvelen na anderhalf jaar, vlak voor het uitkomen.

De korte cyclus kevers hebben nergens last van. Die zijn al vrolijk rond aan het rennen. Al zijn ze beduidend kleiner. Het eerste korte cyclus mannetje (uit de foto's hierboven) is niet groter geworden dan 51mm. Het grootste mannetje van de lange cyclus daarentegen is een nieuw persoonlijk record met 78mm! Helaas net niet de 80mm gehaald, maar ik heb er vertrouwen in dat dat nog wel een keer gaat lukken. :D

Wanneer ik tijd heb zal ik weer eens wat foto's maken met iets anders dan mijn telefoon. Dan zal ik er ook een schuifmaat bij houden. Het mooiste aan dit grote exemplaar vind ik de kleuren. Deze man, evenals 2 dames, heeft een mooie tekening en is rood of groen, afhankelijk van hoe het licht erop valt. Erg mooi om te zien!
Bijlagen
photo 2 copy.JPG
photo 1 copy.JPG
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Bas wat een juweeltjes ! En de afmetingen zijn wederom van professioneel formaat :-) Gefeliciteerd man.
Bizar dat er zo'n verschil in het uitval percentage zit tussen de korte en lange cyclus
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Heel gaaf Bas, congrats met dit nieuwe PR! Bruut om zo'n groot exemplaat te hebben hea, alles is super robust en vooral de hoorn en de voorpoten vind ik opvallend robust vergeleken by kleinere mannen.

Byzonder deze resultaten inderdaad! Ik heb ook al de ervaring dat lange cyclus larven vaker overleiden in de aller laatste fase, heel vreemd...

Ben benieuwd naar de kleuren van de rest, mooie man iedergeval!
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Wauw! Gaaf Bas! Wat een knoeperd!
En supermooi dat hij twee kleuren heeft in het licht.
Zit nu zelf in Indonesië en hoop hier ook een paar mooie kevers te spotten.
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Ook ik ben heel blij met het verwelkomen van de eerste MTU kevers uit hun cocons, twee prachtige dames :D
Twee weken terug een hele mooie donker blauwe met een paarse glans, vandaag een bruin-groene met witte tekening

Nog in cocon:
IMG-20160621-WA0007.jpeg
IMG-20160620-WA0000.jpeg
IMG-20160704-WA0020.jpeg
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

De bruin-groene:
IMG-20160721-WA0005.jpeg
En de blauwe:
IMG-20160711-WA0001.jpeg
IMG-20160719-WA0001.jpeg
(net onder het zand vandaan :lol: )
Plaats reactie