Mecynorhina kleurcombinaties

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Overigens zal ik deze week een aantal larven L2 en L3 van bovenstaande imago's gaan aanbieden. Ben ze nog druk aan het uitzoeken. Van elke larf is een foto van de ouders en dus kleurstelling aanwezig ;) Ook zijn ze gesext zodat je weet wat je koopt.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Vandaag maar eens een familieportret genomen en de mannetjes opgemeten. Het laatste mannetje heeft uiteindelijk dan toch de 70mm bereikt! :D
Bijlagen
DSC_1869-2 copy.jpg
DSC_1845-2 copy.jpg
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Wat een geweldig mooie kleur Bas !!! En een zeer mooi formaat :D Je kunt trots zijn op de familie, het zijn, stuk voor stuk juweeltjes.
GogoAmigo
L2
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 06:44

Bericht door GogoAmigo »

Wauw ! heel mooi de verschillen te zien op de foto's :)
Kan je bij de Mecynorhina torquata ugandensis de mannen samen houden eigenlijk?

Was hier over aan het denken omdat ik ongesexte larven heb en dus niet weet hoeveel mannen komen gaan. Als ik per koppel kan gaan samen zetten en een ''vrijgezellengroep'' kan maken zou dat erg fijn zijn maar het is me nog niet duidelijk of de mannen elkaar kunnen verdragen?

Overigens verder prachtige dieren van jou! :
Keverliefhebber uit Wijchen
''Wat je geeft is wat je krijgt''
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Eric,

In welk stadium zijn jouw Mecynorhina? Als ze eenmaal L3 zijn is het heel eenvoudig om het geslacht te bepalen en dan weet je precies wat je aan kevers gaat krijgen. Natuurlijk zijn er soms twijfelgevallen, maar over het algemeen is het goed te zien. Ik neem aan dat je vraag zich richt op het samen zetten van de imago's en niet van de larven, toch?

In principe kun je de kevers bij elkaar zetten. De mannetjes zullen zo nu en dan eens wat stoeien om een vrouwtje, maar dat is niet meer dan natuurlijk. Wanneer de bak groot genoeg is kan dat dus geen kwaad. Je moet natuurlijk niet 10 mannetjes samen met 2 vrouwtjes in een 20 liter bak gaan zetten, maar dat spreekt denk ik voor zich.

De vraag is echter wat je ermee opschiet om meerdere mannetjes bij een vrouwtje te zetten. Wanneer je er genoeg plek voor hebt zou ik je aanraden om een enkel koppel in een 20 liter bak te plaatsen. Op deze manier heeft het vrouwtje alle ruimte om eitjes te leggen en het mannetje te ontlopen. Wanneer er meerdere mannetjes in de bak zitten zullen ze niet alleen af en toe met elkaar vechten, maar zullen ze ook beide met het vrouwtje willen paren. Op deze manier kan het zijn dat er continu een mannetje bovenop het vrouwtje zit, waardoor ze minder tijd en energie heeft om eitjes te produceren en af te zetten.

Dus als je gaat kijken wat je ermee bereikt lijkt het mijns inziens verstandiger om maar een enkel mannetje per vrouwtje te koppelen. Stel, je hebt meer vrouwtjes dan mannetjes kun je eventueel wel een trio in een bak onderbrengen, of je wisselt het mannetje gewoon af tussen de twee bakken.

Hopelijk is dit een beetje een duidelijk antwoord op je vraag.

Oh, en bedankt voor de complimenten :)
GogoAmigo
L2
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 06:44

Bericht door GogoAmigo »

Hoi Bas,

de vraag was zeker gericht op het samen zetten van imago's.
Enige vraag die ik nu nog heb is of Mecynorhina mannen ook samen in één bak kunnen? Dus wanneer ik bijvoorbeeld enkele mannelijke dieren over heb :zou ik die dan best apart moeten huisvesten of kunnen die prima in ruime bak samen leven. (lees terrarium)

Over het sexen van de larven, daar heb ik al het één en ander over gelezen op het forum ,ik zal me er later eens goed in verdiepen. Vind het ook wel iets hebben gewoon af te wachten wat er uit de cocons kruipt over een tijdje. Mijn larven verkeren in l2 stadium. Wat betreft koppelen dacht ik zelf aan koppels of trio's ,afhankelijk van de ruimte ivm aantal terraria waar ik het liefst mijn dieren in zie. Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Keverliefhebber uit Wijchen
''Wat je geeft is wat je krijgt''
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Voor zover ik weet kun je mannen gewoon bij elkaar zetten hoor. Aan de kop is goed te zien dat ze geen wapens hebben om elkaar mee te beschadigen zoals je bijvoorbeeld sommige Dynastinae of Lucanidae wel hebben. Ze zullen zeer zeker gaan stoeien, maar ik verwacht niet dat ze elkaar af zullen maken.

Ik heb het idee dat wachten met het herkennen van het geslacht totdat de kevers uitkomen nog wel eens knap lastig kan worden. Zelf hou ik ook wel van een verrassing, maar de verschillen tussen de geslachten worden tegen het einde van het larvenstadium zo overduidelijk dat het bijna onmogelijk is om het te missen. Bovendien is het ook heel duidelijk te zien aan de grootte van de cocons.

Succes met het opkweken van je larven!
GogoAmigo
L2
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 06:44

Bericht door GogoAmigo »

Hoi Bas,

oké zou je misschien wat duidelijke kenmerken kunnen benoemen?
Ik ben zelf namelijk geen expert hierin maar kenmerken zoals : verschil in cocon etc daar kan ik wel op letten natuurlijk. Ik voer mijn larven ook zijderupspoeder dus allicht goed te weten bij het benoemen van kenmerken. Mocht er ergens een link zijn met bijv foto's dan zou dat ook nog fijn zijn, het zal voor mij de eerste keer zijn dat ik dit doe maar wil het zeker wel leren! :)
Keverliefhebber uit Wijchen
''Wat je geeft is wat je krijgt''
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Met een loep is het met L2 al zichtbaar, bij L3 met het blote oog zichtbaar. Mits ik op een redelijke tijd thuis ben dan maak ik wel even een paar foto's.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Om te beginnen worden mannelijke larven van Mecynorhina een stuk groter (zwaarder) dan vrouwelijke larven. Dit verschil is in sommige gevallen zelfs groter dan 20 gram! Hierbij moet je natuurlijk wel een idee hebben hoe oud de larven ongeveer zijn en of ze niet teveel van elkaar in leeftijd verschillen.

Een makkelijkere methode is het bepalen of je sporen van het zogenaamde orgaan van Harold kan vinden. Mannelijke larven zijn namelijk te herkennen aan een zwarte stip in het midden van het laatste buiksegment. Je moet zoeken aan de onderkant van de achterkant van de larf. Ik heb alvast een plaatje bijgevoegd waarop het te zien is, maar wellicht is het fijn als er inderdaad nog een paar foto's geplaatst kunnen worden om wat meer voorbeelden te kunnen zien.

Zeker bij L3 larven is het goed te zien, want hoe groter de larve, hoe groter de zwarte stip. En, zie je een stip, dan is het een mannetje. Zie je geen stip, dan is het een vrouwtje. Het kan de eerste keren wat lastig zijn om de stip te vinden, maar als je een paar keer oefent wordt het steeds gemakkelijker.
Bijlagen
sexing cetoniidae larvae.jpg
Plaats reactie