Mecynorhina kleurcombinaties

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

:D
Bijlagen
WP_20150513_15_53_06_Rich.jpg
WP_20150513_15_51_10_Rich.jpg
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Woah! Kwijl, kwijl! ;)

Ik hoop echt dat uit mijn laatste cocons nog een blauwe gaat kruipen, of een met een mooi witpatroon. De volgende kan elk moment uitkomen, dus ik ben weer benieuwd wat er uit komt.
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Hoeveel heb je er nu wel van die mooie mecynorrhina's :shock: ?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Momenteel liggen er 6 cocons waarvan er 5 imago's en 1 pop in zitten. Ik heb 1 dame gespot hopelijk is de pop ook een dame en schiet ze er beetje op. Dit waren de snelle cyclus larven, ik wist van deze niet wie de man en wie de vrouw was qua kleurstelling. Van de andere larven wel maar deze zijn nog niet aan de cocons toe hoewel sommige larven al over de 30+ gram gaan.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Wat ik me wel eens afvraag is hoe relevant het is welke kleur de ouders van je larven hebben. Als je het mij vraagt is er veelal geen touw vast te knopen aan de kleuren van de imago's en is het voornamelijk een kwestie van toeval welke kleuren eruit komen. Het verschilt wel welke kweeklijn je hebt, heb ik het idee. Er zijn lijnen die redelijk stabiel zijn qua kleur en die variëren weinig. Ook zijn er lijnen die juist sterk variabel zijn door jaren van kruisen en die zijn niet meer te voorspellen aan de hand van de ouders.

Bij vogels heb ik dat ook gezien. Je begon met de wildkleurvariant met een enkel fenotype en vervolgens werden deze gekruist met kleurmutaties. In het geval van vogels was er wel het een en ander bekend over de vererving van de kleuren en kon je een schatting maken van wat eruit ging komen. Na een paar generaties van kruisen kweekte je dan alsnog geregeld vogels met een wildkleur uiterlijk, maar dat waren dan "splitvogels" die de genetische informatie voor de gekruiste kleurslagen wel meedroegen en dus kon je uit die splitvogels ook alle gemengde kleuren krijgen ook al hadden ze het wildkleur fenotype.

Ik heb het idee dat de wildkleurvariëteiten van deze soort al ontzettend variabel zijn en zeker wanneer die gekruist is met een blauwe lijn (afkomstig uit een hybridisatie van M.t.u. en M.t.immacullicolis) en een lijn met expressie van de violet-factor (vererft blijkbaar onafhankelijk van de kleurslagen), krijg je een gigantisch arsenaal aan mogelijke variaties. Dus wanneer je twee kevers hebt van een bepaalde kleurvariëteit, dragen ze de genetische informatie bij voor een hele reeks andere varianten die ook tot expressie kunnen komen in de volgende generatie.
Enkel wanneer je een zuivere wildkleur lijn hebt of een doorgeselecteerde lijn van een bepaalde kleurslag kun je enigszins aan de hand van de kleur van de ouders een voorspelling maken van de kleur van de nakomelingen. In een lijn met grote kleurvariatie is dit naar mijn idee niet echt te doen en heb je een aantal generaties van selectief kweken nodig om de kans op bepaalde eigenschappen te vergroten.

Verder dan deze hersenspinsels kom ik op het moment niet omdat ik totaal geen weet heb van hoe de vererving van kleuren bij kevers tot stand komt. Wellicht dat iemand anders daar meer over kan vertellen?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ik zou het je niet kunnen zeggen. Ik merk wel dat bepaalde ouders bij elkaar bijv 2 zwart met violet ondertoon in het wit vaak dezelfde kleur voortbrengt. Zelfde als de groene met oranje/bruin dekschild bijna altijd hetzelfde resultaat geeft hier. Dit keer heb ik de verschillende kleuren bij elkaar gezet en de op de larven boxen staat uit welke ouders de larf voortkomt. Ik wil dit goed gaan bij houden bij de komende generaties zodat ik er wat meer inzicht in krijg hoe de lijnen verlopen en welke kleuren er dominant zijn op de ander.
GogoAmigo
L2
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 06:44

Bericht door GogoAmigo »

Wauw ! Wat een plaatjes zeg..
En die laatste kleurslag in cocon :shock: .... als die uitkwam dan zou ik de hele dag voor de bak hangen :) Hoop énorm ook ooit zo'n pracht exemplaar te mogen verwelkomen :D
Keverliefhebber uit Wijchen
''Wat je geeft is wat je krijgt''
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Inmiddels zijn er een paar uitgekomen.
Bijlagen
DSCF3870.JPG
DSCF3859.JPG
DSCF3856.JPG
DSCF3908.JPG
DSCF3903.JPG
DSCF3899.JPG
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

De dame heeft een mooi effect op haar dekschild bij haar kont is er een baan zwart.
Bijlagen
DSCF3851.JPG
DSCF3850.JPG
DSCF3828.JPG
DSCF3829.JPG
DSCF3837.JPG
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Helaas nog in de cocon. Zo opgemeten zit hij op 7,5 cm... Ben benieuwd of daar nog een millimeter bij komen zodra hij uit de cocon is :D
Bijlagen
DSCF3893.JPG
DSCF3892.JPG
DSCF3895.JPG
Plaats reactie