Mecynorhina kleurcombinaties

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Hoe is dat gegaan dan Arietuur? bakje vergeten te verversen? En hoe 'klein' is deze dan?

Ik vind ze nog steeds echt prachtig dus bedankt voor het delen!
Live, Larf, Love
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Bakje vergeten te verversen idd, deze man is 53 mm :oops:
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Familie chocolade, niet op gekweekt maar kwamen vandaag samen uit samen met een groene dame.
Bijlagen
DSC_1009.JPG
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Wauw, bijzonder! Toch ook wel echt een mooie kleur
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Die kleuren, gewoon prachtig.
Had ik niet moeten bekijken
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Want? Nu wil je ze ook in huis halen? .. Werkt aanstekelijk ;)
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Ze zijn gewoon geweldig mooi om te zien.
Misschien wel niet de beste kever om mee te beginnen maar tja die kleuren geweldig gewoon.
Maar vraag me nu af worden de kleuren gewoon door elkaar gekweekt of gaat het kleur op kleur?

Maar de Mecynorrhina Polyphemus zou een zeer goede kever zijn voor de beginner zoniet een perfecte beginners kever. (Woorden van Daniel Ambuehl) en is ook heel mooi.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Wat de beste beginnerskever is blijft altijd een interessante discussie. Zelf ben ik van mening dat er niet één specifieke soort is die daar het meeste voor in aanmerking komt, want samen met bijvoorbeeld de Pachnoda marginata peregrina (de dola / "rozenkever") is er nog een hele reeks aan soorten die je met exact dezelfde opstelling moeiteloos kan kweken. Denk daarbij aan Cyprolais sp., Chlorocala sp., en Eudicella sp. Zelfs M.p.confluens kun je in diezelfde bakken zonder problemen grootbrengen, mits je uiteraard voldoende en kwalitatief goed substraat voorziet. M.t.ugandensis heeft niet veel meer aandacht nodig. Het enige wat bij deze soort vaak mis gaat is dat ze niet goed tegen vocht kunnen en dan met name tijdens de coconbouw en verpopping.

Juist het bereiken van een goede vochtigheid in je substraat kan voor een beginner nog wel eens lastig zijn. Veelal is het te nat en soms is het weer net te droog.. Vandaar dat een M.t.ugandensis meestal niet als beginverssoort wordt omschreven. Dat neemt niet weg dat ze in principe niet zo moeilijk te kweken zijn en als je het een beetje in de vingers hebt kweken ze net zo gemakkelijk als Pachnoda's. Weliswaar in kleinere aantallen natuurlijk.

Ik denk dat de voornaamste reden voor het aanschrijven van Pachnoda's als beginkevers te maken heeft met het gegeven dat het niet veel makkelijker kan worden dan deze soort, dat ze een korte cyclus hebben en ook dat ze gemakkelijk te verkrijgen zijn voor een paar euro. Voor een tientje heb je al een mooie groep larven en voor je het weet heb je je eerste kevers rondlopen. Dat is waar je het voor doet en dat motiveert enorm. Bij Mecynorhina zit je toch al snel een flink stuk langer naar je bak met substraat te staren voordat je kevers hebt en dat stimuleert je enthousiasme nou niet bepaald. Daarnaast ben je voor een vergelijkbare kweekgroep Mecynorhina-larven vaak enkele tientjes kwijt, wat het natuurlijk extra vervelend maakt als je eerste poging zou mislukken. En die kans is zeker aanwezig! Als je je investering dan meteen weg kan gooien ben je vaak niet echt gemotiveerd om het meteen nog eens te doen. Bij Pachnoda's loop je naar de dichtstbijzijnde dierenwinkel en haal je voor een paar euro gewoon weer 20 nieuwe larven..

Het blijft een persoonlijke overweging. Lees je je heel goed in en ben je op de hoogte van de vereisten van je soort dan kun je overwegen om bijvoorbeeld een M.p.confluens te nemen als eerste soort. Speel je liever op safe en wil je eerst op een veilige manier wat kweekervaring opdoen dan ga je voor een Pachnoda, Cyprolais, Chlorocala of Eudicella.

Het scheelt dat alle soorten leuk zijn, dus je maakt sowieso een goede keuze! ;)
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Mooi betoog, Bas. Sluit ik me helemaal bij aan.
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

ga dan maar uit van jullie ervaring en kijken of ze hun ideeën bij willen stellen,
soms moeten ze gewoon :geek: :mrgreen:

2 soorten ook een optie natuurlijk
Plaats reactie