Nog zomaar wat insecten

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Nog zomaar wat insecten

Bericht door bas »

Soms lagen de kevers letterlijk voor het oprapen..
Bijlagen
DSC_1319 copy.jpg
DSC_1312 copy.jpg
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Camouflage neemt in de jungle bizarre vormen aan!
Bijlagen
DSC_2176 copy.jpg
DSC_1796 copy.jpg
DSC_1778 copy.jpg
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

En deze zien er gewoon leuk uit..
Bijlagen
DSC_1763 copy.jpg
DSC_2000 copy.jpg
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Gave kevers, Bas. Waar is dat?
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Oh gaaf!! Zijn de bruine Golofa vrouwtjes? Daar doen ze me direct aan denken, maar kan er naast zitten. Gaaf hoor! Je zal er doorheen banjeren........ Heerlijk!!
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

volgens mij inderdaad Golofa vrouwtjes en een Chrysina soort
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Klopt, dat zijn inderdaad Golofa. Welke soort het is vind ik erg lastig te zien aan de vrouwtjes. Ik heb Golofa porteri (zie foto), G. unicolor en G. gaujoni gevonden en wellicht nog wel een andere die er op lijkt. De reden dat er daar zoveel van rondvliegen zijn de suikerrietplantages. De imago's van deze soorten hebben er namelijk een handje van om zich te voeden met de wortelstokken van suikerrietplanten en gezien ze daar soms hele berghellingen mee vol staan kun je je voorstellen wat een kevers daarop afkomen.

Het mooiste was nog wel de grote aantallen kevers die 's nachts afkwamen op het licht. Waar ik woonde was geen elektriciteit en dus ook geen licht, maar om de maand was er een dorpsfeest wat lager op de berg waar we naar toe gingen. (Het meest dichtstbijzijnde dorp was een uur rijden.) Dan werd een geasfalteerd volleybalveldje omgetoverd tot dansvloer en werd er de hele nacht gefeest. Er was daar één lamp, zo'n gigantische felle bouwlamp. Niet normaal wat daar aan insecten op afkwam! Ik kon daar de avond doorkomen met kevers oprapen tussen de salsa-dansende indianen. Het blijft natuurlijk zonde want een hoop insecten werden meteen vertrapt, vandaar dat ik geregeld wat mooie exemplaren heb moeten redden. Het meest indrukwekkend waren de rondvliegende Cerambycidae, zoals bijvoorbeeld Acrocinus longimanus (harlekijnkever), maar je kwam er vanalles tegen. Herculeskevers heb ik jammer genoeg niet van de dansvloer op kunnen rapen, want ik was daar niet in het juiste seizoen.

De foto's zijn allemaal in Ecuador gemaakt. Ik ben daar heen gegaan om onderzoek te doen naar mixed-species bird flocks. Juist, vogels! Ecuador is een paradijs als het gaat om vogels. Ze hebben daar zo'n 1600 verschillende soorten rondvliegen op een oppervlak van twee keer Nederland. Het reservaat waar ik heb gezeten behoort tot de Chocó Ecoregion, wat misschien wel het meest diverse stuk regenwoud ter wereld is. Niet alleen op het gebied van vogels, maar eigenlijk alles wat leeft. Planten, insecten, reptielen en amfibieën, noem het maar op. Daarnaast heb ik ook een maand met de lokale bevolking geleefd in Yasuní national park, het stuk Amazone dat in Ecuador ligt tegen de grens met Peru. Daar komen geen toeristen, want je zit 12 uur op een kano om daar te komen. De natuur is daar nog (grotendeels) intact en dat zie je overal aan. Op die plek heb ik ook wel veel mooie kevers gezien. Megasoma actaeon, titanus giganteus, maar ook heel veel kleine gekleurde beestjes.
Omdat ik daar was voor de vogels heb ik voornamelijk met een verrekijker en een telelens rondgelopen en als er iets niet samengaat is wel het wel vogels kijken en kevers zoeken. Laat staan beiden ook nog eens vast te leggen op foto. Bovendien is mijn camera vrij snel gesneuveld aan schimmel die overal in en op is gaan groeien (door de hoge luchtvochtigheid). Ik heb tijdens mijn verblijf daar alsnog 12000 foto's gemaakt (vooral vogels) maar ik ben er nog niet aan toe gekomen om ze allemaal te verwerken. Zo nu en dan open ik een mapje en kom ik weer allerlei leuke dingen tegen zoals de bovenstaande foto's. Wanneer ik weer wat leuke foto's vind zal ik ze hier weer posten.

Poeh, wat een lang verhaal. Ik merk dat ik het met typen weer allemaal aan het herbeleven ben en dan is het moeilijk ophouden. Volgende keer zal ik het kort houden!
Bijlagen
golofa.jpg
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

In "the middle of nowhere" wonen betekend dus ook dat je geen elektriciteit en stromend water hebt. Een toilet is dan ook een hutje met een gat in de grond. Saai? Nee hoor! Toen ik op een dag uit het bos terug kwam had mijn vriendin in een creatieve bui het hutje voorzien van kevers :D
Bijlagen
10720604_10154759307090360_967799740_o.jpg
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Niet normaal zeg, dat verhaal! Dat moet wel een ervaring zijn geweest!! Als je meer fotos hebt, hoef je je wat mij betreft niet bezwaard te voelen er een paar te posten. Titanus in levende lijve tegenkomen, tsjee, das een wens van velen!! En Acrocinus, ik heb er hier een geprepareerd exemplaar van. Dat zal je bewegen.... Oioioi, wat een weelde.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Wow wat geweldig ! Man daar kan ik alleen maar van dromen :D Mocht je meet foto's hebben, plaats ze gerust en laat ons maar kwijlen...
Ps. Je vriendin kan leuk schilderen !
Plaats reactie