Gevonden in Nederland: man, Dynastinae ?

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Plaats reactie
Robbert
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 28 jul 2013, 23:35

Gevonden in Nederland: man, Dynastinae ?

Bericht door Robbert »

Afgelopen weekend kwam ik de deze kever tegen bij Lauwrensoog waar ik aan het overnachten was om de volgende ochtend naar Schiermonnikoog te gaan. Ik was zeer verbaast om deze kever op het fietspad te vinden. Normaal ben je druk op zoek en vind je niks en dan loop je rustig terug naar de camping en kom je er een tegen.

De foto's zijn van niet al te goed omdat ik alleen mijn mobiel bij had.

Ik zat zelf de denken aan een neushoorn kever, maar welk subsoort heb ik geen idee van. Ik had ook niet verwacht deze soort tegen te komen op de grens Groningen/Friesland en aan zee.
Ik heb hem maar opgepakt en ik de struiken gezet om een fietsband dood te voorkomen.
Hij was al gehandicapt met maar 5 poten.

Groetjes,
R.

Afbeelding
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Dit is Oryctes nasicornis, een best wel algemene soort in Nederland
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Daar was ik dit weekend ook, had 'm graag gezien!

Is het bekend of iemand met deze soort gekweekt heeft? Stiekem ben ik best benieuwd of dat goed zou gaan.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hoi,

Dit is Oryctes nasicornis var. nasicornis, de algemene neushoornkever uit Midden tot Oost- Europa (N en M-Frankrijk, Duitsland, België, Nederland, tot Denemarken en zelfs Z van Zweden en dit door tot ver in O-Europa (Rusland)...). Je hebt nog enkele andere varieteiten, maar dit is voornamelijk afhankelijk van hun verspreidingsgebied.

Ik heb deze varieteit zelf gekweekt (de kweek is dezelfde als voor de andere Dynastinae, zie caresheet). De cyclus kan variëren, gaande van 1 tot soms 2 jaren (vrij lange cyclus voor deze "kleine" kevers). Het probleem zit hem voornamelijk in het feit dat deze na het uitkomen uit de pop ook nog eens een diapause nemen van ongeveer 6 maanden (hierbij moeten ze rond de 10-15°C gehouden worden) + het feit dat ze nagenoeg alleen nachtactief zijn (je komt ze dan ook gemakkelijk tegen op zomernachten in de nabijheid van straatverlichting. Ondertussen ben ik met deze varieteit gestopt, maar heb ik nu sinds 2 jaren O. n. grypus (via Koen gekocht en afkomstig van Spanje, ook bekend om zijn relatief grotere exemplaren) en verwacht ik ieder moment poppen.

De kevers hiervan zijn wel mooi hoor, maar dus niet zo aantrekkelijk dus voor de kweek.

Mvg,
Tom
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Via de insectenbeurs in Mons heb ik er een paar jaar geleden een aantal gekocht. Vorig jaar ben ik met dit soort gestopt. Zoals Bahamut al zegt, het zijn nacht actieve dieren. Voor het terrarium was het overdag niet erg spectaculair maar ze waren wel uitermate geschikt om door kinderen beet te laten houden bij onze info stand. Ze vlogen niet weg, waren niet druk en konden goed bestudeerd worden door de kinderen. Grappig detail, ze maken een grappig geluid door hun vleugels over het lijf te schuren als je ze aanraakt en ze zich bedreigd voelen. Heb het eens gefilmd maar pas op het geeft de dieren stress.
Plaats reactie