Gevonden op vakantie

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
sjonnie
Ei
Berichten: 18
Lid geworden op: za 17 okt 2009, 18:56

Gevonden op vakantie

Bericht door sjonnie »

Hier een paar fotootjes van kevers die ik vond in de Dordogne, heb er nog veel meer gezien, maar had niet altijd de camera bij me...

De gouden tor was erg leuk om te zien, die vlierbes zat er vol mee, stond ook op het punt er een paar mee te nemen, maar wist niet of deze jongens beschermd zijn.
Die loopkever is wel beschermt, maar zou ook niet weten of en hoe je die zou moeten kweken, maar hij is wel erg mooi.
En Klein Vliegend Hert heb ik ook laten gaan, vind dit geen leuke diertjes om te houden, wel om in het wild tegen te komen, ze komen er altijd een beetje bekaaid van af naast hun grote broer...
Bijlagen
klein vliegend hert
klein vliegend hert
gouden loopkever?
gouden loopkever?
gouden tor
gouden tor
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Mooie vondsten Sjonnie! Ik heb pas ik Kleve (DE) ook een Klein Vliegend Hert gevonden, de Gouden Tor heb ik nog nooit gezien maar schijnt hier in NL/BE lokaal vrij algemeen te zijn.

De loopkever zou ik ook onder de naam Gouden Loopkever stoppen, die lijkt er van de algemenere soorten het meeste op. Loopkevers zijn volgens mij niet echt te houden thuis.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Kevin
L1
Berichten: 20
Lid geworden op: di 03 nov 2009, 17:52

Bericht door Kevin »

Die eerste is het Klein Vliegend Hert Dorcus parallelipipedus, die tweede foto is niet de Gouden Loopkever maar Carabus auronitens (een typische bossoort) en de derde is inderdaad de Gouden Tor Cetonia aurata. Al deze soorten zijn te kweken, maar carabus auronitens kan soms erg moeilijk zijn, het is een rover en hij houd niet van warmte, hij kan zich enkel voortplanten na een drie maanden te winterslapen (in de vriezer ;) ) heb het vroeger wel geprobeerd.

Mooie foto's trouwens, alle drie de soorten zitten ook in nederland, van C. auronitens is er echter maar één kleine populatie in het uiterste oosten, maar deze breidt zich langzaam uit naar het westen heb ik gehoord.

Kevin
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Dat zijn leuke kevers zeg!!!
Ook de aanvulling van Kevin vind ik erg leuk,
ik wist niet dat bepaalde soorten in de vriezer :shock: kunnen/ moeten voor de winterslaap :D
Je eigen gras is groener dan je denkt
Kevin
L1
Berichten: 20
Lid geworden op: di 03 nov 2009, 17:52

Bericht door Kevin »

Bij de tropische soorten is dit absoluut niet een goed idee, maar veel inheemse soorten die in de winter als imago (volwassen dier) overwinteren hebben dit nodig, het gaat voornamelijk om de soorten die onder de schors of in dood hout overwinteren, degene die dat onder de grond doen houden dan weer van iets minder koude temperaturen, maar het geld bij deze voor alle grotere loopkevers (genus Carabus) op twee soorten na. C. auronitens is één van de mooiere soorten die te kweken zijn, maar Carabus nemoralis en violaceus zijn vaak ietsje makkelijker.

Kevin
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Ik denk dat er een klein foutje in de informatie zit.
Een kever (inheems of niet) die je in de vriezer zet, vriest dood.
Ik denk dat je koelkast bedoelt.

Inheemse dieren kunnen wel tegen kou maar zoeken in de winter toch echt een vorstvrije plek op.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Kevin
L1
Berichten: 20
Lid geworden op: di 03 nov 2009, 17:52

Bericht door Kevin »

Oeps foutje, inderdaad Harald, bedankt voor de verbetering. :p
patrick42
L2
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 20:59

Bericht door patrick42 »

Harald schreef:Ik denk dat er een klein foutje in de informatie zit.
Een kever (inheems of niet) die je in de vriezer zet, vriest dood.
Ik denk dat je koelkast bedoelt.

Inheemse dieren kunnen wel tegen kou maar zoeken in de winter toch echt een vorstvrije plek op.

Humzzz... inheemse keversoorten (maar ook buitenlandse)kunnen wel degelijk tegen vrieskou ze hebben het zelfs nodig.
Loopkever soorten zoals Carabus soorten zitten meestal in rot hout net onder het schors.
En die zijn in de wintermaanden echt keihard bevroren.

Daarom is het aan te bevelen als je ze houd ze in de wintermaanden gewoon buiten te houden :)
Afbeelding
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

patrick42 schreef: Humzzz... inheemse keversoorten (maar ook buitenlandse)kunnen wel degelijk tegen vrieskou ze hebben het zelfs nodig.
Loopkever soorten zoals Carabus soorten zitten meestal in rot hout net onder het schors.
En die zijn in de wintermaanden echt keihard bevroren.
meet maar eens of het daar echt vriest.
schors en rot hout isoleerd prima. de kevers liggen dan ook aan de onderkant van het hout en wordt het hout nogeens geisoleerd door gevallen bladeren.
zelfs onder een laagje van 5cm bladeren kan je nog vorstvrij liggen.
patrick42 schreef:
Daarom is het aan te bevelen als je ze houd ze in de wintermaanden gewoon buiten te houden :)
dat is ook prima, maar in je koelkast is ook geen probleem.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
patrick42
L2
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 20:59

Bericht door patrick42 »

Harald schreef:
patrick42 schreef: Humzzz... inheemse keversoorten (maar ook buitenlandse)kunnen wel degelijk tegen vrieskou ze hebben het zelfs nodig.
Loopkever soorten zoals Carabus soorten zitten meestal in rot hout net onder het schors.
En die zijn in de wintermaanden echt keihard bevroren.
meet maar eens of het daar echt vriest.
schors en rot hout isoleerd prima. de kevers liggen dan ook aan de onderkant van het hout en wordt het hout nogeens geisoleerd door gevallen bladeren.
zelfs onder een laagje van 5cm bladeren kan je nog vorstvrij liggen.
patrick42 schreef:
Daarom is het aan te bevelen als je ze houd ze in de wintermaanden gewoon buiten te houden :)
dat is ook prima, maar in je koelkast is ook geen probleem.
Hallo :)
Ik wil niet eigenwijs doen maar hoe verklaar je de ijsafzetting op de kevers dan die onder het schors zitten?
Als je het schors van de takken haalt zie je dat het vocht wat onder het schors zit veranderd is in ijsafzetting.

Mvg Patrick :)
Plaats reactie