Eindelijk mijn eerste kevers!

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Gebruikersavatar
rottie
L2
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 20:03

Bericht door rottie »

Mooie kevers en dito behuizing,veel succes met de kweek.
dgv Eric ;)
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ondanks de vele veldslagen tegen allerlei ongedierte zijn al mijn larven verpopt. Van de totaal 38 larven (van 4 soorten) is slechts een Xylotrupes larf gesneuveld en de rest heeft het in ieder geval al gehaald tot de verpopping. De resterende 5 Xylotrupes verpoppingen doen het goed en van de buitenkant kan ik al zien dat er een man en twee vrouwen tussen zitten.
Alle Cyprolais en Chlorocala zijn uitgekomen en er zijn er in de afgelopen maand 3 gesneuveld (misschien alsnog als gevolg van de mijten?). Ik heb van beiden soorten twee bakken kunnen vullen met een trio, dus hopelijk kan ik rekenen op voldoende nakomelingen voor de volgende generatie.
Op 3 cocons na zijn ook alle Pachnoda uitgekomen, en toen ik de laatste 3 cocons (die laten erg lang op zich wachten) voorzichtig open maakte om te kijken vond ik nog 3 volgroeide imago's. Ook van de Pachnoda's heb ik nu twee goed gevulde bakken met 4 vrouwtjes per man en de rest heb ik allemaal bij elkaar in het terrarium zitten. Eens kijken of daar ook nog wat gaat gebeuren.

Sinds enige weken ben ik ook in het bezit van een tiental Mecynorrhina torquata ugandensis waar ik echt helemaal weg van ben. Van Raymon kocht ik wat larven en tot mijn grote verbazing vond ik ook twee cocons in het postpakket, bij wijze van bonus. De man (59mm) is inmiddels uitgekomen en ik kan niet stoppen met staren. Wat een prachtig beest!
Hij is afkomstig uit een gemixte lijn met allerlei kleuren. Deze is groenbruin vrijwel zonder enige tekening en ik kan niet wachten om te zien wat voor kleur het vrouwtje gaat hebben. Verder is de eerste L2 larf overgegaan in L3, dus ook daar lijkt alles goed te gaan.

Niets dan goed nieuws dus! :D
Bijlagen
photo-41-2 copy.jpg
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dat is zeer goed nieuws ! Gefeliciteerd met de zeer goede resultaten ! Het is heel erg weinig uitval, goed bezig dus ;-) Qua larven van Reej zijn er alleen maar positieve reacties. Mooi exemplaar op de foto.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Zojuist heb ik nog eens bij mijn Mecynorhina gekeken omdat het toch allemaal wel erg lang duurt. Het oudste vrouwtje (van half november) heb ik gefotografeerd met de vraag erbij: Wordt dit nog wat?

De voorkant is vrijwel donkerbruin geworden en het achterlijf is wel nog donkeroranje. Ze leeft wel nog, want ze bewoog toen ik de cocon oppakte. Maar ik ben er niet zo zeker van dat ze daadwerkelijk uit de verpopping gaat komen. Of is deze donkerbruine kleur een teken dat ze spoedig zal verpoppen? Ik meen dat de pop wel donker wordt vlak voor het uitkomen omdat de zwarte kleur van de ontwikkelde poten en kop dan door de huid van de pop te zien is. Maar dat ze zo donker zouden worden had ik niet gedacht..

Iemand commentaar?
Bijlagen
2.jpg
1.jpg
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Hmm, dit kan twee kanten op gaan. Of je hebt morgen een kever, of het beestje redt het niet. Omdat de pop nog leeft zou ik bijna uitgaan van het eerste, maar de pop kleurt wel erg donker. Beetje gek.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Omdat ik ook na het weekend nog altijd geen kever vond in het bakje heb ik de moed opgegeven. De pop zag intussen ongeveer zwart dus dat zou niks meer worden. Ik heb de cocon open gemaakt omdat ik een foto wilde nemen van de pop voordat hij de vuilnisbak in zou verdwijnen. Lichtelijk gepikeerd bleef ik dit maar uitstellen omdat ik ervan baalde dat ze gestorven was vlak voor het uitkomen. Vanochtend stond ik letterlijk naast de vuilnisbak, deed het bakje open en mikte het stuk keukenrol bij het huisafval om vervolgens de dode pop en het substraat bij het groenafval te mikken. En wat denk je?..

Juist, ik kwam een imago tegen! Bijna op de dag nauwkeurig heeft ze er 4 MAANDEN over gedaan! Grote kans dat de lage temperaturen in de nacht ervoor gezorgd hebben dat ze wat meer tijd nodig heeft gehad. En de donkere kleur van de pop kan ik nu ook verklaren. Deze dame is namelijk pikzwart van 'kleur'! Ik heb wel eens eerder foto's voorbij zien komen van melanistische Mecynorhina imago's en ik verwacht dat daar sprake van is in dit geval. Of zou het gewoon om een zwart gekleurd exemplaar gaan? En zo ja, komt dit vaak voor?
De elytra worden momenteel uitgevouwen en zijn dus nog zacht en oranje van kleur. Ik ben benieuwd of deze uiteindelijk ook zwart worden. Hopelijk krijg ze het voor elkaar om zich te ontwikkelen tot een mooie dame :)
Bijlagen
blacky.jpg
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Bas... als je met de uitkomende vrouw in kwestie degene bedoelt van op de foto vrees ik dat deze zich niet meer goed zal kunnen vormen... De dekschilden hadden reeds uitgevouwen moeten zijn (dat duurt meestal slechts een 15- tot 30-tal minuten na het uitkomen).

De zwarte kleur komt niet zo vaak voor, maar deze worden hedendaags vrij veel gekweekt (ze zijn net zoals de blauwe variant ietwat lastiger/gevoeliger in de popfase in vergelijking tot de wildkleur varianten).
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Vandaag is een trieste dag. Helaas gaat deze prachtige dame niet mooi meer sluiten. Ze leeft nog en probeert zich ook in te graven, maar met deze elytra lukt dat natuurlijk niet. Het gevoel dat ik erbij heb is heel dubbel. Natuurlijk vind ik het ontzettend jammer dat ze niet goed uit de verpopping is gekomen, maar van de andere kant is ze zo belachelijk mooi dat ik er ook weer heel blij mee ben.

Dit exemplaar komt uit de kweeklijn van Raymon en voor zover ik weet is daar niet bewust gemengd met melanistische exemplaren. Dus volgens mij is het gewoon een toevalligheid.

Dan kom ik nu uit bij de meest belangrijke vraag waar ik nu mee zit. Heeft iemand enig idee hoe dit heeft kunnen gebeuren? Heeft dat met luchtvochtigheid te maken gehad? Heeft dat met voeding te maken gehad?
Het lijkt mij eerder iets mechanisch geweest te zijn. Omdat ik al een week geleden dacht dat ze gestorven was heb ik de cocon open gemaakt om een foto te maken. Daarbij heb ik de pop overigens niet aangeraakt. Zou het kunnen dat het komt doordat ze geen cocon meer had om de te ontvouwen elytra tegen aan te drukken?

Jullie ervaringen zijn erg waardevol voor mij omdat ik dit voor mezelf als een goed leermoment zie. Ik heb nog een tiental cocons liggen en daar wil ik uiteraard mee voorkomen.

En wat zouden jullie doen? Haar laten leven en kijken of het iets wordt? Kweken zal ze niet gaan doen, maar misschien kan ze nog een paar weken lekker fruit eten. Of toch (helaas) een handje helpen en er vroegtijdig een eind aan maken?
Bijlagen
1.jpg
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Ik nu niet echt dat het ligt aan jouw handelen hoor. Blauwe en zwarte MTU zijn relatief gevoeliger tijdens de popfase en durven wel eens misvormingen op te lopen/sterven in de pop.

Het kan bijvoorbeeld inderdaad liggen aan de vochtigheid (gewoonlijk bij blauw/zwarte exemplaren maak ik een gaatje in de cocon na ongeveer 1,5 maanden - dus wanneer de pop reeds gevormd is - en droog ik de dozen geleidelijk aan uit door om de week een stuk keukenrolpapier op/rond de cocons te leggen) of aan simpelweg "bad luck".

Dus voel je zeker niet te schuldig hierover, het gebeurt echt vaker dan je denkt (zeker bij blauw/zwart).

Je kan het vrouwtje zeker laten leven (of ze het echt overleeft om mee verder te kunnen gaan kweken, daar vrees ik wel wat voor) en voeden, maar het kan wel zijn dat ze niet al te lang leeft.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Altijd jammer zeg, dit soort zaken... Bah! Ik lees dat het vrouwtje geen cocon meer had. Hoe had je de pop liggen? Gewoon los op het substraat, heb je een kunstcocon aangeboden? Het kan ook zijn dat het vrouwtje zich tijdens het ontpoppen niet heeft kunnen omdraaien en dat daardoor de dekschilden en vleugels niet zijn opgepompt. Hopen dat de andere exemplaren goed door de ontwikkeling komen. Vooral de cocons iets laten opdrogen (ook weer niet overdrijven). Te nat is voor deze soort funest.
Plaats reactie