Eindelijk mijn eerste kevers!

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Nou, tot op de laatste dag heeft ze gewoon in haar cocon gezeten hoor. Welliswaar met een klein gaatje erin. Toen ik dacht dat ze gestorven was heb ik de cocon open gemaakt om foto's te maken. De batterij van mijn camera was leeg en dus heb ik haar teruggelegd in de onderste helft van de cocon zonder de deksel erop. Het zou dus inderdaad kunnen dat dit er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat ze niet goed gesloten is, helaas.

Bij alle cocons heb ik meestal na een anderhalve maand aan een kant een gaatje gemaakt voor wat extra droging. Verder liggen ze half in gegraven in droog substraat en heb ik ze de hele verpopping niet bevochtigt. Bovendien heb ik elke week een stuk keukenrol in de bak gelegd om overvloedig vocht op te nemen. Vandaar dat het me persoonlijk eerder een mechanisch probleem lijkt in plaats van een te hoge vochtigheid. Hopelijk gaat de rest wel goed uitkomen.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Het klopt dat de minder gangbare kleurstellingen iets meer problemen en uitval tijdens de verpopping geven. Ik heb dit probleem van niet goed uitgevouwen dekschilden ook een paar keer aan de hand gehad. Meestal steek ik ze dan maar in de vriezer omdat ze nogal eens beschadigen omdat ze geen harde toplaag hebben en ze dan leeg lopen. Heb nu nog larven zitten die uit een zwarte dame van vorig jaar voortkomen.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Gisteravond na terugkomst van de beurs nog eens bij de Mecynorhina cocons gekeken en ja hoor. De volgende dame is verpopt en deze keer zijn de elytra perfect gesloten! Ik ben stiekem best opgelucht omdat ik de cocons precies hetzelfde gehouden heb (ze lagen naast elkaar in dezelfde bak) en het dus waarschijnlijk bij de eerste gewoon dikke vette pech was in plaats van een structureel probleem. Ik zal de komende dagen wat foto's maken.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Dit ziet er beter uit :)
Bijlagen
goeie.jpg
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

:D oh daar komt iets knaps aan !
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Tadaah, daar is ze dan!

En de volgende staat alweer op het punt van uitkomen: Happy days :)
Bijlagen
deze.jpg
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Met een felicitatie! Dat is toch een heerlijk gevoel he! Mooi beestje ook. Lekker weinig wit! Nu moet je nog het bijpassende mannetje uit een cocon zien te toveren!
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

:D gefeliciteerd met je dame ! Prachtig ! Nou laat die man maar komen....
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

nou ik vind haar niet echt mooi...









1 april :lol:
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Geloof ik niks van, grapjas! :)
Plaats reactie