Goliathus goliathus

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Niels
Ei
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 02 jun 2010, 11:05

Goliathus goliathus

Bericht door Niels »

Hierbij enkele foto's van de goliathkevers die we in het insectarium/museum hebben
waar ik werk. We hebben 3 vrouwen en één man.
Mijn excuses voor de slechte kwaliteit maar ik had enkel mijn gsm bij en ik wilde ze natuurlijk
ook niet storen. Ik moet zeggen dat ze in het echt wel veel indrukwekkender zijn dan op de

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Groetjes,
Niels
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Wow wat zijn het toch een schitterende dieren ! Echt prachtig !
richard
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 25 apr 2010, 21:53

Bericht door richard »

Prachtige soort !

het schijnt nogal dat ze vrij lastig te kweken zijn ?
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Zeer mooie kevers Niels.

Ze zijn inderdaad lastig om te kweken. De larven leven hoofdzakelijk van proteïnevoer (ze kunnen in kleinere bakjes gehouden worden tot eind L3 waarna ze tijdens hun prepopfase overgezet moeten worden in grote dozen met een zandig substraat). De verpoppingsfase is ook de grote uitdaging (volgens wat ik begrepen heb: hoe droger hoe beter).
richard
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 25 apr 2010, 21:53

Bericht door richard »

maar worden er dan ook goeie resultaten behaald bij deze soort ?

over het algemeen hoor ik weinig positiefs en is er veel wildvang in omloop,
Niels
Ei
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 02 jun 2010, 11:05

Bericht door Niels »

Het zijn inderdaad prachtige dieren om te zien.
Over het kweken kunnen we nu nog geen uitspraak doen aangezien we ze nog niet lang hebben, momenteel volgen we deze caresheet : http://www.naturalworlds.org/goliathus/ ... ding_1.htm

Ik heb gisteren trouwens een koppel uitgeleend aan medewerkers van VIER (de belgische televisiezender ) waar ze zullen schitteren in het programma " Scheire en de schepping " met Lieven Scheire.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Wat leuk ! Laat ons even weten wanneer het uitgezonden wordt, ik ga zeker even kijken.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Kweekresultaten met Goliathus sp. zijn slechts door een handvol kwekers behaald.

Naar mijn weten is Bibitte (ik ken zijn/haar echte naam niet eens noch zijn nationaliteit maar heb hem/haar vroeger vaak actief gezien op diverse fora) dé deskundige kweker/kweekster bij uitstek. Hij behaalde 80+ mm mannen voor verschillende soorten Goliathus. Bij andere kwekers (zelfs Japanse) liggen de grootte-ordes lager (rond de 70-75 mm, zelden meer), als ze dan al goede uitkomsten zouden hebben. In Frankrijk wordt er momenteel gepoogd om met Goliathus sp. te kweken en het is er enkele kwekers gelukt om toch reeds uitkomsten te hebben (www.coleopteresdumonde.net).
Ook in Duitsland worden er kweekpogingen gedaan, maar voorlopig blijft het hoofdzakelijk bij import.

Mvg,
Tom
Gebruikersavatar
romano
Dynastes satanas
Berichten: 449
Lid geworden op: di 15 dec 2009, 21:22

Bericht door romano »

erg mooi
0.0.4 dynastes satanas
0.0.2 dynastes hercules morishimai
Niels
Ei
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 02 jun 2010, 11:05

Bericht door Niels »

En de eerste larve is gespot vandaag !
Plaats reactie