Mecynorhina torquata ugandensis

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Mecynorhina torquata ugandensis

Bericht door Peter »

Vandaag heeft mijn vriendin deze familie van Lex gekocht:

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Het zijn werkelijk pracht exemplaren. De foto's zijn nog niet optimaal aangezien ze niet met mijn Canon zijn gemaakt. (mijn macro lens is nog in reparatie) Betere volgen dus nog.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
sidguppy
L1
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mar 2009, 18:45

Bericht door sidguppy »

Mooie foto's!

Blij dat ze goed terecht zijn gekomen, ik heb er helaas te weinig tijd voor en er is hier het afgelopen jaar iets teveel doodgegaan wegens tijdsdruk, over het hoofd zien, gemaakte fouten en domme pech.
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Errug mooie beestjes hoor!!
Gefeliciteerd met deze kanjers :mrgreen:


En ja Lex, is erg jammer maar kan iedereen gebeuren, gelukkig zijn ze heeeeel goed terecht gekomen en zal je vast van tijd tot tijd updates krijgen 8-) 8-)
Je eigen gras is groener dan je denkt
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Mooie diertjes ;) Hopelijk kweken ze! :D
sidguppy
L1
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mar 2009, 18:45

Bericht door sidguppy »

Maar kan 1 van de kenners (pim? harald?) eens kijken of het zuivere zijn?

Ik had er dit topic voor aangemaakt, maar het gaat dus om deze individuele kevers

viewtopic.php?f=28&t=181
De foto's vergroten goed uit.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Volgens mij wel hoor, de hoorns zijn die van een Mecynorhina en ugandensis heeft behoorlijk wat kleurvarianten.
ik ben beide kleuren wel tegengekomen.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Saerchy
L3
Berichten: 132
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 11:07

Bericht door Saerchy »

Volgens mij zijn deze helemaal zuiver hoor ;) M. t. ugandensis heeft tenslotte zeer veel variatie.

Ik hoop dat de kweek lukt :) misschien kunnen we later dan wat larven uitwisselen voor kleurvariatie ;)
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda fissipuncta aemula
Eudicella trilineata interruptefasciata
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Wat zeer belangrijk is bij de zuiverheid van deze soort zijn de 2 laatste paren poten van de volwassen kevers. Zijn deze bruin gekleurd (in tegenstelling tot de voorpoten), dan heb je zuiver ras. In dit geval zie ik dus enkel raszuiverheid ;)

Er werd echter tevens een discussie gehouden op een ander forum waarin men van mening was dat men eigenlijk verscheidene generaties moet uitkweken om te zien of een ugandensis stamlijn raszuiver is of niet. Ik zou het echter niet zo ver trekken (want dan kun je altijd de raszuiverheid in vraag stellen) en deze lijn dus gewoon als raszuiver bestempelen.

In ieder geval, gezien de kruisingen tussen torquata en ugandensis tevens op natuurlijke wijze kunnen voorkomen, is het uiteindelijk geen schande.
sidguppy
L1
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mar 2009, 18:45

Bericht door sidguppy »

Goed om te horen.

Helaas gingen hier de torquata's allemaal dood in de cocon.
Mocht ik ooit eens herbeginnen, dan staat die soort, of deze ugandensis, toch wel weer op het lijstje.
Xylotrupes begin ik niet meer aan, want dat heb ik 3x geprobeerd en het gaat steeds dood.

Heb je een plaatje van de hele bak?
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Annette gaat vanmiddag aan de slag met de uiteindelijke inrichting van haar bak dus dan zal ik even vragen of ze een foto kan plaatsen. We hebben uit de Ardennen van die gekronkelde takken van de klimop meegenomen. Weet iemand of dat schadelijk is? Ze worden sowieso wel gedroogd.

Verder hopen we natuurlijk dat we verscheidene generaties met deze soort kunnen kweken. Als we er teveel hebben dan komen ze natuurlijk weer naar het forum toe. :)
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Plaats reactie