Mijn nieuwe aanwinst

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Gebruikersavatar
romano
Dynastes satanas
Berichten: 449
Lid geworden op: di 15 dec 2009, 21:22

Bericht door romano »

Ja die antwoorden maken me erg blij. Ik heb een verversing vandaag gedaan en heb em weer ff gewogen(hij had nog geen pop helaas) maar ik zag dat ie al wat gewicht was verloren :S hij weegt nu 26 gram. Misschien was hij bezig met de popkamer aan het bouwen en heb ik dat misschien wel verstoort? Zijn lichaam was ook een beetje gerimpelt en best geelig maar dan komt et toch nog wel goed? En ik hoop echt dat et een vetzak word :D




Ik heb ook een verversing gedaan bij me D.H.M eentje weegt 40.6 en de andere weegt 45.2 die laatste kon ik weer niet vinden :S ik wou ze ook niet te erg verstoren dus heb ik me zoektocht maar gestaakt.
0.0.4 dynastes satanas
0.0.2 dynastes hercules morishimai
terryschild
L1
Berichten: 39
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 15:49

Bericht door terryschild »

Hey maatje,

Geel is de kleur van "ik ga verpoppen"het koste de larf heel veel energy en het maakt zijn "maag"leeg. dus gewicht verlies is normaal en klopt, je hebt hem waarschijnlijk gestoord tijdens de opbouw van zijn popkamer. Ik zal hem nu alleen laten. Het is nog geen ramp want de meeste larven kunnen opnieuw beginnen. Dit moet niet zo vaak gebeuren! Hou ons op de hoogte!

D.H.M.: hoe oud zijn ze ongeveer? 40- 45 gaat nog . Veel success!

Terry
"When people ask me how is it possible that you speak so many languages, I answered: Because nobody could speak mine"...
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Romano,

Heb je toevallig ergens in de XGS bak gevoeld dat het substraat wat hard en gecompacteerd was? Zo niet, zal je de larf nog niet zozeer verstoord hebben daar hij slechts in het begin van de "wanderingfase" zal gezeten hebben. Dat betekent dat hij wel reeds wat gewicht kwijt is, maar nog maar net zou beginnen aan het bouwen van zijn popkamer. Nu mag je die inderdaad met rust laten en zorgen dat het substraat vooral hoog genoeg is in de bak (uiteindelijk zorgt de larf zelf wel voor een goede ruimte om te verpoppen).

40 - 45 g is goed hoor (de larven zijn ongeveer 2 maanden L3, dus in totaal ongeveer 4-5 maanden oud). Mijn gok is dat je vrouwtjes gewogen hebt (daar zitten de mijne ook ongeveer rond en ze zijn even oud daar jouw Dhm van bij mij komen, niet? ;)). Hoe komt het trouwens dat je je zoektocht hebt gestaakt? Als je de larven bovenhaalt, ververs je dan het substraat niet op dat ogenblik?

Mvg,
Tom
Gebruikersavatar
romano
Dynastes satanas
Berichten: 449
Lid geworden op: di 15 dec 2009, 21:22

Bericht door romano »

Ik tom en terry
Tom ik heb het. Bovenste gedeelte ververst daarna ff gehusselt. Vorige keer heb ik serieus een half uur door die dikke bak met hummus gegraven en heb ik die derde niet gevonden het zelfde probleem deze keer weer. Ik heb van jou gehoord dat je de larven beter niet al te lang kan blijven storen dus heb ik ze gouw weer terug gezet.

Terry
De Dhm zijn zo oud als tom zei, ze komen namelijk bij tom vandaan :p. Ik heb bij me xgs geen verharde hummus tegen gekomen dus dat betekend dat ik em niet echt vertoord heb gelukkig maar. Bedankt voor jullie interesse ik laat het verder weten. Waarschijnlijk over een maand of anderhalve maand.
0.0.4 dynastes satanas
0.0.2 dynastes hercules morishimai
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Wat je bijvoorbeeld kan doen wanneer je verversingen uitvoert is een grote propere bak aanwenden om het oude substraat in over te gieten (wel voorzichtig zodat de larven niet te bruusk met het substraat mee vallen). Je kan dan, terwijl je in de originele bak nieuw substraat aanbrengt, de larven in hun oude substraat laten vertoeven in de grote bak (daardoor blijven ze niet te veel uit het substraat). Het is ook goed om alle larven te kunnen checken. Na het toevoegen van het nieuwe substraat kan je dan opnieuw het oude substraat hierover uitgieten (je kan eerst het oude substraat sorteren van het overtollig gedeelte larvenkeutels) en de larven opnieuw in hun originele bak plaatsen. Zo doe ik het gewoonlijk.

Gewoonlijk spoel ik wel de grote bak uit wanneer ik een serie larven van dezelfde kweeklijn heb ververst eer ik deze opnieuw aanwend voor volgende verversingen.
terryschild
L1
Berichten: 39
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 15:49

Bericht door terryschild »

Hoi mensen,
Misschien was het door Tom al gezegd maar probeer niet zo vaak met je blote handen je larf te hanteren in verband met ziektes. Ik gebruik b.v. een lepel om mijn larfs voorzichting te hanteren. en GEEN forceps/ pincetten als ze te groot! desnoods pak hem met wat losse aarde beet. Dat doe ik meestal maar ja. ik ben een lepel soort persoon :)

Groetjes
Terry
"When people ask me how is it possible that you speak so many languages, I answered: Because nobody could speak mine"...
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Laatst hoorde ik idd ook dat de larven het best met een lepel gehanteerd kunnen worden,
ik ga dus maar eens kookwinkels af om mooie "classy" larven-spoons aan te schaffen (speciaal for Terry :lol: )
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
romano
Dynastes satanas
Berichten: 449
Lid geworden op: di 15 dec 2009, 21:22

Bericht door romano »

mijn nieuwe aanwinst.
4 nieuwe dynastes satanas..... helaas heeft er 1tje het niet overleeft :*(
IMG_0792.JPG
0.0.4 dynastes satanas
0.0.2 dynastes hercules morishimai
jeroen
Dynastes neptunes
Berichten: 309
Lid geworden op: zo 05 jun 2011, 19:09

Bericht door jeroen »

mooie larven, wel jammer voor je dat er eentje dood is gegaan
Gebruikersavatar
romano
Dynastes satanas
Berichten: 449
Lid geworden op: di 15 dec 2009, 21:22

Bericht door romano »

ik heb ook ff mijn dynastes hercules morishimai geweegt en dit is mijn resultaat tot nu toe
44,2 gram
IMG_0793.JPG
51,4 gram
IMG_0794.JPG
de derde kon ik echt nergens vinden, snap er nix van want ik let elke keer goed op tijdens het verversen :S
0.0.4 dynastes satanas
0.0.2 dynastes hercules morishimai
Plaats reactie